Média
Vylepšení tratě do Prahy přijde na 120 miliard
Přibližně 120 miliard korun by měla stát modernizace železničního úseku mezi Prahou a Libercem. „Celková suma zahrnuje také napojení až na státní hranici, elektrifikaci Frýdlantska a další rozšíření tratí,“ uvedl na nedávném setkání k rychlému spojení měst ředitel odboru přípravy staveb Správy železnic (SŽ) Pavel Paidar.
Nová trať má být z velké části dvoukolejná a elektrifikovaná a počítá s řadou přeložek, což by mělo umožnit zvýšit rychlost až na 200 kilometrů v hodině. O úpravách trati na Prahu se hovoří léta. V roce 2003 se předpokládalo, že rychleji budou vlaky jezdit už v roce 2010. Přednost ale vždy dostaly jiné železniční tratě v Česku. Podle současných plánů by se mělo začít stavět v roce 2028, hotovo má být v roce 2035.
Podle dosluhujícího náměstka hejtmana Libereckého kraje Jana Svitáka by se Liberecký kraj stal bez rychlého železničního spojení s Prahou výspou republiky. Starostka města Hodkovice nad Mohelkou Markéta Khauerová uvedla, že plány na stavbu již několik let ovlivňují rozvoj obcí na trase trati. K modernizaci trati vzniklo od roku 1990 už 16 studií.
Plány z roku 2014 počítaly s vedením trati jinudy, než s čím počítají plány aktuální. To podle Khauerové blokuje rozvoj obcí, kudy má trať vést. Tam, kde byla dřív stanovená trasa koridoru, nebylo možné 11 let stavět. Nakonec se ale plány změnily a trať má vést místy, kde za tu dobu vyrostlo 48 nových domů. „Lidé potřebují vědět, na čem jsou,“ dodala.
Projektové přípravy se týkají nejen Libereckého, ale také Středočeského kraje. „Pět let odborníci pracují na projektu nového a rychlejšího železničního spojení z Prahy do Liberce. Podle schválené studie by měl vlak tuto vzdálenost překonat za šedesát devět minut, což je velký posun oproti současným dvou a půl hodinám,“ podotkl již dříve hejtman Libereckého kraje Martin Půta.
Podle Paidara je cílem SŽ vytvořit rychlé spojení regionů na páteř vysokorychlostních tratí (VRT), kdy hlavní trať by měla propojit Drážďany, Prahu, Brno a Vídeň a druhé hlavní rameno vede od Brna do Ostravy.
V souvislosti s výstavbou rychlých tratí to podle Khauerové znamená, že zmizí obslužnost některých stávajících zastávek a bude potřeba řešit návaznost na terminály. Rychlé spojení by ale podle Svitáka mohlo pomoci rozvoji regionů.
Železniční trať z Liberce na Prahu vyrostla stejně jako většina tratí v Libereckém kraji ve druhé polovině 19. století. První vlak přijel na nádraží v Liberci v roce 1859. Mezi lety 1859 až 1872 začala naplno fungovat železnice z Liberce do Prahy. Od té doby se však nedočkala zásadnější modernizace.
Trasa do Prahy je jednokolejná a cesta do hlavního města dnes z Liberce trvá 160 minut. Lidé musí navíc přestupovat v Turnově. Modernizace má cestu zkrátit na 69 minut, umožní tak i lepší spojení do Polska a Německa. Lepší spojení Frýdlantska má podpořit rozvoj příhraničních oblastí.
Samostatným projektem je modernizace železniční stanice v Liberci, která by se měla proměnit v dopravní terminál, který propojí železniční dopravu s autobusovou a MHD.
Letos vyhlásil Liberecký kraj ve spolupráci se Správou železnic a městem Liberec architektonickou soutěž na návrh terminálu, do které přišlo sedm návrhů. Nyní je soutěž ve fázi druhého kola, které potrvá do března příštího roku. Stavba má vyjít na dvě miliardy korun.
Součástí postupné proměny místa je i komplexní řešení dopravy ve městě. U vlakového nádraží se do budoucna počítá i s výstavbou nového parkovacího domu P + R. „Zároveň chceme vedle nedávno zrekonstruované městské budovy Uran vytvořit i nový park, čímž dojde k zásadnímu zkvalitnění veřejného prostoru ulic v okolí celého dopravního uzlu,“ dodal náměstek primátora Liberce Jiří Janďourek. (ČTK, mc)
Celková suma zahrnuje také napojení až na státní hranici či elektrifikaci Frýdlantska.
Nádraží Samostatným projektem je modernizace železniční stanice v Liberci, která se má proměnit v dopravní terminál.