Média

Víme, kde se v kraji bourá nejčastěji. Čtyři riziková místa jsou na Českolipsku

18.10.2024 11:17

Právě silniční bezpečnost byla hlavním tématem Regionální dopravní konference, která se uskutečnila ve středu na Krajském úřadě Libereckého kraje. Konferenci spolupořádal Deník a odborníci na bezpečnost dopravy, silničáři, ale také policisté navrhovali k jednotlivým místům řešení, jak situaci zlepšit. Jejím cílem je snížení nehodovosti v regionu.

Podle náměstka hejtmana pro dopravu Jana Svitáka je bezpečnost na krajských silnicích jednou z hlavních priorit vedení Libereckého kraje. „Dlouhodobě funguje řada projektů, které přispívají ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu jako například Markétina dopravní výchova či Učme se přežít , úzce spolupracujeme s Besipem . Obcím pomáháme s přípravou a zpracováním dokumentace či se žádostmi o dotace v případě konkrétních projektů,“ sdělil Sviták.

Které místo v kraji je z hlediska nehod vůbec nejrizikovější?

Co přinesla Regionální dopravní konference spolupořádaná Deníkem?

Jaká opatření se chystají pro zvýšení bezpečnosti na problematických úsecích?

Jakých je TOP 10 rizikových míst v Libereckém kraji?

Vůbec nejvíc podle statistiky Portálu nehod za posledních pět let bourali řidiči v zatáčce na silnici I/35 u Průmyslové zóny Sever v Liberci. Nejčastějším důvodem bylo nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky. Podle Martina Radušovského z Dopravního inspektorátu územního odboru Jablonec nad Nisou v tomto případě došlo ke zkreslení statistiky kvůli stavebním pracím, které tu probíhaly.

„Část nehod se odehrála na mokré vozovce, nabízí se případná úprava povrchu či snížení maximální dovolené rychlosti,“ řekl komisař. Jak informoval Petr Černý z Ředitelství silnic a dálnic ČR, počítají s prohlídkou v tomto úseku. „Podle výsledku přijmeme opatření. Nabízí se zdrsnění, případně položení mikrokoberce v příštím roce. Do konce týdne se objeví i značení upozorňující na nebezpečí smyku,“ upřesnil.

Nehody

Druhým nejčastějším místem nehod je silnice I/35 v úseku u mimoúrovňové křižovatky u obce Paceřice, opět převážně kvůli tomu, že řidiči nepřizpůsobují rychlost stavu vozovky. Radušovský vidí problém v tom, že někteří nedokážou odhadnout rychlost vozidel ve stoupání. Možným řešením by tak bylo snížit počet jízdních pruhů ve směru na Liberec ze tří na dva a z pravého pruhu udělat odstavný.

Třetí nejrizikovější místo představuje úsek silnice I/38 u obce Bezděz, kde se ve většině případů jedná o srážky se zvěří. Poměrně dlouhý úsek vede lesem. Během listopadu by mělo dojít k rozmístění dopravních značek, které omezí předjíždění. Podle Černého nemá smysl budovat oplocení zabraňující vstupu zvěři do silnice, právě kvůli délce úseku a tomu, že leží na hranici Libereckého a Středočeského kraje.

„Připravujeme měření rychlosti, abychom podle výsledků přijali další opatření. Zatím ale narážíme na nemožnost vybírání sankcí,“ podotkl s tím, že město Česká Lípa nemá na svém území žádný automatizovaný sběr, vyhodnocování a pokutování. To potvrdil českolipský druhý místostarosta Jakub Mencl. „Pokud rozhodnutím policie bude měření nařízeno, městskému úřadu nezbude nic jiného, než se o to postarat. Budeme se inspirovat Libercem či Turnovem, kde mají letité zkušenosti,“ informoval Mencl.

Zvěř trápí řidiče také v úseku silnice I/9 u obce Chotovice na Českolipsku a na části silnice II/268 u Zákup. Podle Pavla Fořta z Krajské správy silnic Libereckého kraje mají v druhém případě v plánu vytlučení náletových dřevin na pozemcích v jejich správě. „Častokrát nejsou problémem stromy, ale husté keřové patro, kam se zvěř schovává a není vidět. Včasné zareagování řidiče a předejití srážce je tak prakticky nemožné. Prořezání keřů je klíčové.

Napřesrok bychom měli mít k dispozici data o stavu některých lesů,“ zdůraznil jednatel společnosti DataFriends Jan Chalas. Zvěř představuje problém i na úseku silnice II/2904 u Raspenavy na Liberecku. „Prochází chráněnou lokalitou Jizerskohorských bučin, které jsou na seznamu světového dědictví. Jakékoliv kácení tak nepřichází v úvahu. Nabízí se doplnit značky upozorňující na zvěř,“ podotkl Fořt.

Problematický je i směrový oblouk na silnici I/9 u Chlumu v okrese Česká Lípa, kde se jako možné řešení nabízí snížení rychlosti před vjezdem do zatáčky. Během zimy proběhne kácení dřevin na vnitřní straně oblouku. Problematické je napojení I/35 na I/10 v rámci mimoúrovňové křižovatky u Ohrazenic na Semilsku.

Krimi

Nejčastěji se řidiči plně nevěnovali řízení vozidel. „Realizovalo se vodorovné značení, nainstalovala se betonová svodidla a došlo ke změně dopravního režimu,“ vyjmenovala nedávná krátkodobá opatření Martin Radušovský. Do budoucna se připravuje velká rekonstrukce celé křižovatky.

Na předposledním místě se umístila křižovatka ulici Vítězná a Masarykova v Liberci. Podle Martina Landsfelda se ve velkém prostoru křižovatky řidiči ani chodci dobře neorientují, k nepřehledné situaci přispívají i zaparkovaná vozidla a další prvky. Jako jednoduchá opatření vyjmenoval úpravu dopravního značení, regulaci parkování a zvýraznění značky STOP.

Jako možné řešení viděl i světelnou signalizaci. „Snižujeme rozsah přechodu, rozšiřujeme chodníkové plochy v ulici Masarykova v obou směrech a eliminujeme parkování tím, že ho měníme na podélné. Plánujeme posunutí stop čas a odsunutí tramvajových zastávek. Realizace by měla proběhnout příští rok,“ dodal náměstek primátora pro architekturu, veřejný prostor a dopravní stavby Jiří Janďourek.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace
Login