Média

V Harrachově budou vážit kamiony

16.09.2024 16:47

V Česku zoufale chybí, teď jedna vznikne v Harrachově. Speciální plochu pro vážení kamionů a také parkoviště pro jejich odstavení vybudují poblíž hranic s Polskem. Funkční bude od prosince a půjde o jedno z mála míst, kde lze vozy nejen vážit, ale i odstavit, pokud nemohou pokračovat.

„Takových míst je obecně v Česku málo a jejich nedostatek je celorepublikový problém. Když jsou místa, kde lze vozy vážit, chybí plochy k odstavení a naopak. Navíc plocha v Harrachově poslouží nejen k prověření kamionů přijíždějících ze sousední země, ale policisté nebo celníci si sem budou moci stáhnout i kontrolovaná auta z tuzemských silnic z širokého okolí,“ popsal dopravní specialista Jan Čáp.

Nová plocha pro vážení a kontrolu nákladních automobilů u silnice I/10, která přijde na necelých deset milionů, umožní odstavení hned pěti tahačů s návěsem. Bude také oplocená.

„Bude mít parametry vhodné pro měření, protože vážení nelze provádět kdekoli. Umožní tak kontrolovat vozy před hranicemi a v případě potřeby může i posloužit při krizových situacích,“ uvedl Jan Wohlmuth, ředitel liberecké správy Ředitelství silnic a dálnic.

Narážel tak například na kalamity, které ochromují dopravu v Harrachově takřka každou zimu.

Další plocha pro odstav kamionů a vážení je v Libereckém kraji jen v Líšném u Malé Skály. Jiné, které umožňují vážení, se najdou i jinde, ale nemají prostory pro odstavení vozů. A to je problém. Přetížená auta anebo ta, jejichž řidiči například překročili povolenou dobu jízda a nesmí pokračovat v cestě, není kam odstavit.

„Osobně si myslím, že problém ani tak nebudou tranzitní kamiony jako spíš tuzemská doprava, kde se spíš přetížená nákladní auta objevují. Taková auta pak výrazně ničí silnice, zejména těch nižších tříd, které nemají potřebné konstrukční vrstvy. Pak je kromě povrchu poničená i třeba síť rozvodů pod povrchem anebo popraskané domy v okolí silnic,“ poznamenal Čáp.

Dopravní specialisté dlouhodobě usilují o vybudování těchto komplexních ploch třeba v Jestřebí u Doks anebo v Karlovicích u Turnova.

Jeho slova potvrdil i náměstek hejtmana Libereckého kraje pro dopravu Jan Sviták (Starostové pro Liberecký kraj). Kraj dlouhodobě jedná o vytvoření plochy pro vážení a odstavování nákladních aut s městem Mimoň, kde se aktuálně vytipovávají pozemky, a také s ministerstvem dopravy, aby se na výstavbě nových míst podílelo.

„Obecně jsou problémy s poničenými silnicemi od nákladních aut například na Českolipsku, kde se na stavu silnic negativně podepsala těžba dřeva po kůrovcové kalamitě. Potom také na Semilsku, kde se kvůli kamenolomu ve velkém převáží kamenivo a podobný materiál,“ uvedl Sviták. Podle něj silnice, která by osobním autům odolávala i třicet let, vydrží odolávat opakovaným průjezdům zatížených nákladních aut o polovinu i násobně méně let.

V Harrachově stavbu plochy pro vážení vítají. Mnohem více je zde trápila nákladní auta překračující rychlost cestou od polské hranice k městu. „Zřídili jsme městskou policii, která na to dohlíží, a pořídili radary a situace se hodně zlepšila,“ dodal starosta Harrachova Tomáš Vašíček (SNK – Změna pro Harrachov).

 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace
Login