Média

Tady si dejte pozor! Experti odhalili nehodová místa na Liberecku

27.10.2025 8:45

Silniční sjezd v části Rádelský mlýn u města Hodkovice nad Mohelkou, úsek u Bradlecké Lhoty nebo napojení k parkovacímu domu Forum v Liberci. Tato a další místa se ocitla na seznamu TOP 10i nejrizikovějších lokalit Libereckého kraje, které se řešily na Regionální dopravní konferenci. Podaří se tyto úseky silnic a další nehodvá místa lépe zabezpečit?

O rizikových úsecích 14. října diskutovali v rámci regionální dopravní konference na Krajském úřadu Libereckého kraje zástupci kraje, Policie ČR , dopravních expertů a starostů. Na základě aktuálních dat je vytipovali datoví analytici Portálu nehod ze společnosti DataFriends.

Život řidiče

Cílem akce nebylo jen poukázat na riziková místa. Její snahou bylo navrhnout konkrétní opatření, jak dané úseky upravit, aby byly bezpečnější. V některých případech může pomoci nové dopravní značení, jinde bude nutná stavební úprava, jako je zdrsnění vozovky, doplnění bezpečnostních prvků nebo častější dohled policie.

Základem diskuse byla desítka míst, která podle dopravních analytiků patří k nejnebezpečnějším v regionu.

Silnice u Hodkovic

Silniční oblouk v části Rádelský mlýn je jedním z nejrizikovějších míst v kraji. Jak uvedl Marek Sibal, datový analytik ze společnosti DataFriends , za posledních pět let zde došlo ke 46 nehodám.

„Z toho je 29 střetů za poslední dva roky. Příčinami jsou nejčastěji nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky. Několik nehod bylo také nezaviněných, kdy se auto srazilo se zvěří nebo řidič nezvládl řízení. Je zde evidováno 8 lehkých zranění a škoda přes 13 milionů korun,“ upřesnil Marek Sibal.

close info Zdroj: Deník/Tomáš Prchal zoom_in Regionální dopravní konference v Libereckém kraji.

Vladimír Stránský z krajského policejního ředitelství doplnil, že jde o čtyřproudovou komunikaci se sníženou rychlostí na 90 kilometrů v hodině.

„Je to takové údolí mezi stromy. Povětrnostní vlivy a směrové oblouky na bezpečnosti nepřidávají. Za nás je zapotřebí, aby tady řidič dbal zvýšené opatrnosti s ohledem na podmínky a respektoval dopravní značení,“ apeluje policista.

Život řidiče

Nedávno se zde dopravní policie zaměřila na rychlost a zjistila 102 přestupků během šesti hodin. „Prospěla by tu kompletní obnova obrusné vrstvy, popřípadě zvýraznění plochy technických pásů červenou barvou,“ doplnil Vladimír Stránský.

Řidiči zde nedodržují rychlost podle slov Petra Černého z Ředitelství silnic a dálnic za sucha ani za mokra.

„V současné době tam necháváme zpracovat bezpečnostním auditorem silniční prohlídku s vytipováním rizik. Žádná zásadní pochybení, co se týká bezpečnosti silnice, tam ale nejsou.“

Detailní analýza na Semilsku

Podrobnějšího rozboru se dočkala komunikace u obce Radostná pod Kozákovem. David Pauk, bezpečnostní auditor z RSE Project, upřesnil, že jde o silnici třetí třídy nedaleko Lestkova.

Život řidiče

„Zhruba 70 procent nehod se nestalo ve dne. Sedm osob zde bylo lehce zraněno a příčinou nehod byla srážka s pevnou překážkou, vozidlem či nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky. Za mokra zde dominují nehody se smykem,“ řekl David Pauk.

Podle Pavla Fořta z Krajské správy silnic Libereckého kraje zde proběhne obnova obrusných vrstev, doplnění vodorovného a svislého značení.

Bezpečnost je priorita

Bezpečnosti silničního provozu se Liberecký kraj věnuje intenzivně.

„Je to jedno ze stěžejních témat. Kromě opatření přímo na silnicích se zaměřujeme i na oblasti vzdělávání a výuky, kde skvěle funguje Tým silniční bezpečnosti. Některé z těch projektů mají navíc nejen celorepublikový význam, ale část akcí se překlopila i do těch evropských,“ uvedl náměstek hejtmana Jan Sviták.

close info Zdroj: Deník/Tomáš Prchal zoom_in Regionální dopravní konference v Libereckém kraji.

„Úspěšná je třeba Markétina dopravní výchova, která se věnuje především dětem a pedagogům. Dalším projektem je Učme se přežít, který se zaměřuje na motocyklisty,“ konkretizoval Jan Sviták.

Důležitá je podle něj i spolupráce s obcemi a policií, kdy už proběhla celá řada společných projektů.

„Jmenuji třeba realizaci ve Vratislavicích nad Nisou, kde se řešila bezpečnost na přechodech. V Raspenavě probíhala rychlostní analýza a na ní návazná opatření. Další akce byly v Ralsku, Borečku v Albrechticích nebo třeba v Jeřmanicích.“

Mapování zvěře

Jedním z řešení, jak eliminovat srážky aut se zvěří, je i zmapování lokalit, kde dochází k častým nehodám. „Ve vytipovaných lokalitách by se mohly nainstalovat proměnlivé značky, který by svítily v noci jen v době, bude-li tam zvěř migrovat,“ uvedl policista Vladimír Stránský.

Jan Chalas ze společnosti DataFriends upřesnil, že tato analýza ve spolupráci s Českou zemědělskou univerzitou byla vyhotovena poměrně detailně.

play_fill

Život řidiče

„Víme o migračních místech zvěře, známe čas, kdy tam dochází k jejímu intenzivnímu přechodu přes komunikaci. Dokonce tu informaci posíláme do navigace. Když tam budete projíždět, rizikové místo se vám objeví ve chvíli, kdy zvěř zrovna migruje,“ vysvětlil dopravní analytik.

Řešením mohou podle něj být i odrazky, které při projíždění auta na této komunikaci zvěř plaší. Opatření se osvědčilo například ve Švédsku.

Okres Liberec – silnice I/35 a sjezd v části Rádelský mlýn u města Hodkovice nad Mohelkou – 46 nehod, 7 zraněných

Okres Liberec – okružní křižovatka silnic I/35 a I/13 u exitu 10 u Chrastavy – 25 nehod, 5 zraněných

Okres Semily – úsek silnice II/286 u obce Bradlecká Lhota – 17 nehod, 4 zranění

Okres Liberec – napojení parkovacího domu Forum v Liberci – 15 nehod, 7 zraněných

Okres Semily – úsek silnice I/14 v extravilánu osady Vilémov – 8 nehod, 9 zraněných

Okres Semily – oblouky na silnici III/2829 u obce Radostná pod Kozákovem – 13 nehod, 5 zraněných

Okres Česká Lípa – úsek silnice I/15 v extravilánu vesnice Hostíkovice – 14 nehod, 8 zraněných

Okres Česká Lípa – úsek silnice II/268 v extravilánu obce Svojkov – 10 nehod, 6 zraněných

Okres Česká Lípa – železniční přejezd u vlakové zastávky Zákupy-Božíkov – 5 nehod, 2 zranění

Okres Liberec – ulice 1. máje u mostu přes Lužickou Nisu v Liberci – 7 nehod, 6 zraněných

Zdroj: Portál nehod

close info Zdroj: Deník/Tomáš Prchal zoom_in Aktuální projekty BESIPu v Libereckém kraji přiblížil Roman Turza z místního oddělení BESIPu BESIP je hlavním koordinačním subjektem bezpečnosti silničního provozu v ČR a samostatným oddělením Ministerstva dopravy ČR.

Aktuální projekty BESIPu v Libereckém kraji přiblížil Roman Turza z místního oddělení BESIPu.

Na jakých projektech v Libereckém kraji aktuálně pracujete?

Pro letošní a příští rok se BESIP celorepublikově zaměřil na prevenci zranitelných účastníků silničního provozu.

To znamená především chodců, motorkářů a cyklistů, protože ti jsou nejvíce ohroženi a jejich bezpečnost se dlouhodobě nedaří držet v mezích, které by korespondovaly s vizí dlouhodobé strategie.

Naše národní kampaně se letos a příští rok zaměřují právě na tyto účastníky provozu.

Jedná se především o kampaň „Chybělo málo“, která je zaměřená na bezpečnost chodců, a kampaň „Hele, motorka“, která probíhá letos a příští rok a je zaměřena na bezpečnost motorkářů, ale nikoliv pro motorkáře samotné.

Zvolili jsme originální přístup ve chvíli, kdy jsme zjistili, že čtyři z deseti motorkářů zabijí řidiči v autech svou nepozorností. Je to kampaň zaměřená primárně na řidiče a na zvýšení jejich pozornosti vůči motocyklům na silnicích.

Život řidiče

Na dopravní konferenci jste zmiňoval tipování rizikových přechodů pro chodce. Můžete být konkrétní?

V rámci kampaně „Chybělo málo“, zaměřené na bezpečnost chodců, byla zpracována analýza Centra dopravního výzkumu, které je partnerem projektu.

Došlo k vytipování pěti nejrizikovějších přechodů v každém kraji na základě analýzy nehodovosti a byly pro ně zpracovány i bezpečnostní prohlídky. Nejedná se o formální audity, ale detailní šetření v místě.

BESIP teď bude iniciovat do konce roku koordinační schůzky s příslušnými správci komunikací a odbory dopravy v daných městech, aby se zjistilo, jestli je některou z lokalit možné vylepšit.

Život řidiče

Tady v Libereckém kraji jste zmiňoval dva v Liberci, dva v Jablonci, jeden v České Lípě. Ve kterých ulicích?

V Liberci jde o ulici Londýnská na křižovatce s ulicí Cyrila a Metoděje. Druhý liberecký přechod je v ulici Kunratická, křižovatka s ulicí Východní.

V Jablonci je to ulice 5. května, křižovatka s ulicí Kamennou a ulice Budovatelů, křižovatka s Libereckou a Na Vršku. A poslední je v České Lípě, ulice Purkyňova, křižovatka s ulicí U Nemocnice.

Jaký je časový horizont na realizaci těchto změn?

Do konce roku budeme iniciovat koordinační schůzky, protože projekt samotný končí v prosinci 2025.

Následně budeme v těchto diskusích a komunikaci s příslušnými krajskými a městskými úřady pokračovat v následujícím roce, aby bylo možné připravit vhodná opatření.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace
Login