Média

Tady pozor. Rizikové úseky na Liberecku

27.10.2025 8:44

Silniční sjezd v části Rádelský mlýn u města Hodkovice nad Mohelkou, úsek u Bradlecké Lhoty nebo napojení k parkovacímu domu Forum v Liberci. Tato a další místa se ocitla na seznamu deseti nejrizikovějších lokalit Libereckého kraje.

Na základě aktuálních dat je vytipovali datoví analytici Portálu nehod ze společnosti DataFriends.

O rizikových úsecích 14. října diskutovali v rámci regionální dopravní konference na Krajském úřadu Libereckého kraje zástupci kraje, Policie ČR, dopravních expertů a starostů. Diskusi organizoval Deník s Portálem nehod. Konference se uskutečnila pod záštitou náměstka hejtmana pro dopravu Jana Svitáka a libereckého primátora Jaroslava Zámečníka.

Cílem akce nebylo jen poukázat na riziková místa. Její snahou bylo navrhnout konkrétní opatření, jak dané úseky upravit, aby byly bezpečnější. V některých případech může pomoci nové dopravní značení, jinde bude nutná stavební úprava, jako je zdrsnění vozovky, doplnění bezpečnostních prvků nebo častější dohled policie.

Základem diskuse byla desítka míst, která podle dopravních analytiků patří k nejnebezpečnějším v regionu.

SILNICE U HODKOVIC

Silniční oblouk v části Rádelský mlýn je jedním z nejrizikovějších míst v kraji. Jak uvedl Marek Sibal, datový analytik ze společnosti Data- Friends, za posledních pět let zde došlo ke 46 nehodám.

„Z toho je 29 střetů za poslední dva roky. Příčinami jsou nejčastěji nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky. Několik nehod bylo také nezaviněných, kdy se auto srazilo se zvěří nebo řidič nezvládl řízení. Je zde evidováno 8 lehkých zranění a škoda přes 13 milionů korun,“ upřesnil Marek Sibal.

Vladimír Stránský z krajského policejního ředitelství doplnil, že jde o čtyřproudovou komunikaci se sníženou rychlostí na 90 kilometrů v hodině. „Je to takové údolí mezi stromy. Povětrnostní vlivy a směrové oblouky na bezpečnosti nepřidávají. Za nás je zapotřebí, aby tady řidič dbal zvýšené opatrnosti s ohledem na podmínky a respektoval dopravní značení,“ apeluje policista.

Nedávno se zde dopravní policie zaměřila na rychlost a zjistila 102 přestupků během šesti hodin. „Prospěla by tu kompletní obnova obrusné vrstvy, popřípadě zvýraznění plochy technických pásů červenou barvou,“ doplnil Vladimír Stránský.

Řidiči zde nedodržují rychlost podle slov Petra Černého z Ředitelství silnic a dálnic za sucha ani za mokra. „V současné době tam necháváme zpracovat bezpečnostním auditorem silniční prohlídku s vytipováním rizik. Žádná zásadní pochybení, co se týká bezpečnosti silnice, tam ale nejsou.“

DETAILNÍ ANALÝZA NA SEMILSKU

Podrobnějšího rozboru se dočkala komunikace u obce Radostná pod Kozákovem. David Pauk, bezpečnostní auditor z RSE Project, upřesnil, že jde o silnici třetí třídy nedaleko Lestkova.

„Zhruba 70 procent nehod se nestalo ve dne. Sedm osob zde bylo lehce zraněno a příčinou nehod byla srážka s pevnou překážkou, vozidlem či nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky. Za mokra zde dominují nehody se smykem,“ řekl David Pauk.

Podle Pavla Fořta z Krajské správy silnic Libereckého kraje zde proběhne obnova obrusných vrstev, doplnění vodorovného a svislého značení.

BEZPEČNOST JE PRIORITA

Bezpečnosti silničního provozu se Liberecký kraj věnuje intenzivně. „Je to jedno ze stěžejních témat. Kromě opatření přímo na silnicích se zaměřujeme i na oblasti vzdělávání a výuky, kde skvěle funguje Tým silniční bezpečnosti. Některé z těch projektů mají navíc nejen celorepublikový význam, ale část akcí se překlopila i do těch evropských. Úspěšná je třeba Markétina dopravní výchova, která se věnuje především dětem a pedagogům. Dalším projektem je Učme se přežít, který se zaměřuje na motocyklisty,“ konkretizoval náměstek hejtmana Jan Sviták.

Důležitá je podle něj i spolupráce s obcemi a policií, kdy už proběhla celá řada společných projektů. „Jmenuji třeba realizaci ve Vratislavicích nad Nisou, kde se řešila bezpečnost na přechodech. V Raspenavě probíhala rychlostní analýza a na ní návazná opatření. Další akce byly v Ralsku, Borečku v Albrechticích nebo třeba v Jeřmanicích.“

MAPOVÁNÍ ZVĚŘE

Jedním z řešení, jak eliminovat srážky aut se zvěří, je i zmapování lokalit, kde dochází k častým nehodám. „Ve vytipovaných lokalitách by se mohly nainstalovat proměnlivé značky, který by svítily v noci jen v době, bude-li tam zvěř migrovat,“ uvedl policista Vladimír Stránský.

Jan Chalas ze společnosti DataFriends upřesnil, že tato analýza ve spolupráci s Českou zemědělskou univerzitou byla vyhotovena poměrně detailně. „Víme o migračních místech zvěře, známe čas, kdy tam dochází k jejímu intenzivnímu přechodu přes komunikaci. Dokonce tu informaci posíláme do navigace. Když tam budete projíždět, rizikové místo se vám objeví ve chvíli, kdy zvěř zrovna migruje,“ vysvětlil dopravní analytik.

Řešením mohou podle něj být i odrazky, které při projíždění auta na této komunikaci zvěř plaší. Opatření se osvědčilo například ve Švédsku.

REGIONÁLNÍ DOPRAVNÍ KONFERENCE se konala v multimediálním sále Krajského úřadu Libereckého kraje. Foto: Deník/Tomáš Prchal

Top 10 rizikových míst v kraji

POkres Liberec – silnice I/35 a sjezd v části Rádelský mlýn u města Hodkovice nad Mohelkou - 46 nehod, 7 zraněných P Okres Liberec – okružní křižovatka silnic I/35 a I/13 u exitu 10 u Chrastavy – 25 nehod, 5 zraněných POkres Semily – úsek silnice II/286 u obce Bradlecká Lhota – 17 nehod, 4 zranění P Okres Liberec – napojení parkovacího domu Forum v Liberci – 15 nehod, 7 zraněných POkres Semily – úsek silnice I/14 v extravilánu osady Vilémov – 8 nehod, 9 zraněných POkres Semily – oblouky na silnici III/2829 u obce Radostná pod Kozákovem – 13 nehod, 5 zraněných POkres Česká Lípa – úsek silnice I/15 v extravilánu vesnice Hostíkovice – 14 nehod, 8 zraněných POkres Česká Lípa – úsek silnice II/268 v extravilánu obce Svojkov – 10 nehod, 6 zraněných P Okres Česká Lípa – železniční přejezd u vlakové zastávky Zákupy-Božíkov – 5 nehod, 2 zranění POkres Liberec – ulice 1. máje u mostu přes Lužickou Nisu v Liberci – 7 nehod, 6 zraněných

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace
Login