Média
Tady pozor! Odborníci ukázali nejrizikovější místa na cestách v Libereckém kraji
Zlepšení bezpečnosti na silnicích a upozornění na místa, kde se stává nejvíce nehod – tomu se věnovala dopravní konference, která se uskutečnila na krajském úřadě v Liberci. Rozebíralo se na ní i Top 10 nejrizikovější míst na cestách Libereckého kraje a také lokality, které už se i díky těmto konferencím podařilo lépe zabezpečit.
Datoví analytici pracující pro Portál nehod zpracovávají pro každý kraj analýzy dopravní nehodovosti včetně nejrizikovějších míst v daném regionu. Na finálním výběru a pořadí rizikových míst se následně shoduje expertní komise složená ze zástupců BESIPu, Policie ČR a společnosti RSE Project.
„V rámci letošního ročníku bychom chtěli nabídnout široké veřejnosti ucelený a empiricky doložený pohled na nehodová místa v daném regionu. Zároveň se chceme dívat na to, zda opatření, která byla v daném místě provedena, přinesla v čase požadované výsledky,“
vysvětlil Jan Chalas, datový analytik ze společnosti DataFriends, která provozuje Portál nehod.
„Území kraje mám poměrně detailně proježděno. Je logické, že jak se navyšuje provoz na komunikacích, přibývá i problematických úseků. Na některých místech, která nebyla problémem, jezdí více automobilů a stávají se tak problematickými. Čím dál častěji dochází ke kolizím s cyklisty, protože se cyklostezky napojují na krajské komunikace i silnice I. tříd,“ uvedl Jan Sviták, náměstek hejtmana Libereckého kraje zodpovědný za dopravu.
„I když čísla nehodovosti a úmrtnosti klesají, je potřeba se stále této oblasti intenzivně věnovat a je důležité, že se pořádají taková setkání jako je to dnešní,“ dodal Sviták.
Tomáš Neřold z BESIPu doplnil, že co se týče nehodovosti, Liberecký kraj si v porovnání s jinými kraji vede dobře. „Z hlediska toho, jakou prioritu kraj vynakládá a jak se problematice věnuje, je Liberecký kraj výjimečný. Není obvyklé, že by kraj z hlediska objemu dotací, z hlediska toho, jak se cíleně věnuje dopravní výchově, prevenci i otázce nehodových lokalit, takto pracoval a bral za své a nespoléhal jen na stát, jak tomu je právě v Libereckém kraji,“ popsal Tomáš Neřold.
Negativní trend zaznamenává Liberecký kraj v celorepublikovém srovnání u seniorů jako obětech nehod, ale i seniorů řidičů nad 65 let jako vinících nehod. Významná je i nehodovost z důvodu nevěnování se řízení.
„Za prvních devět měsíců letošního roku se stalo na silnicích v Libereckém kraji bezmála 3800 nehod, což je oproti stejnému období loňského roku nárůst o téměř tři sta nehod. Vloni při nehodách za devět měsíců zemřelo 16 lidí, což je nárůst o osm lidí oproti stejnému období vloni,“ uvedl Vladimír Stránský, vrchní komisař odboru služby dopravní policie Krajského ředitelství policie Libereckého kraje. Dodal, že policie plánuje nejrůznější bezpečnostní akce, kontroly věnování se řízení, vytipovává i nehodové lokality a řeší je se správci silnic.
Jan Chalas ze společnosti DataFrieds přiblížil další data k nehodovosti v Libereckém kraji. Zmínil, že například cyklisté a elektrocyklisté způsobují v dopravě spoustu problémů. „Liberecký kraj patří na přední příčky i ve statistce nehod zaviněných srážkou se zvěří. Nejhorší na tom je okres Česká Lípa, kde za posledních deset let bylo těchto nehod 17 600.“
Dopravní expert Martin Landsfeld pak v rámci interaktivní prezentace představil riziková místa v regionu, a to jak vyřešené úseky, tak připravované investice. V hlavní části programu přišlo na řadu představení top deseti míst vytipovaných na základě dat a analýz, která jsou napříč Libereckým krajem těmi nejrizikovějšími.
Jde třeba o křižovatky ve městech, kde je velmi hustá doprava, nebo o některá místa převážně na silnici I/35. Mezi nejrizikovějšími místy, které je třeba řešit, se objevila i křižovatka silnic Rýnovická a Riegrova v Jablonci nad Nisou. V jejím případě David Pauk, bezpečnostní auditor společnosti RSE Project, ukázal možné způsoby, jak by bylo možné tuto křižovatku změnit tak, aby byla bezpečnější.
Prezentace účastníkům konference představila také přínosy úsekového měření rychlosti, které lze nastavit od pár set metrů do několika kilometrů. „Měří jedno i dvoustopá vozidla po celé šířce komunikace stejně jako úsekovou a okamžitou rychlost či jízdu na červenou. Rozlišitelnost SPZ je až 96 procent. Po zahájení měření došlo ke snížení počtu přestupků na desetiny procenta,“ vysvětlil Jan Honzek ze společnosti Emoemont.
Celou libereckou dopravní konferenci nakonec hodnotil moderátor a šéfredaktor Deníku Extra Martin Pleva: „Libereckou dopravní konferenci považuji za velmi povedenou a přínosnou akci. Zástupci policie se znalostí jednotlivých míst upozorňovali na rizikovou situaci a přinášeli i návrhy řešení. A účastníci konference z řad správců silnic pak reagovali věcně a živě na všechny připomínky. Bylo vidět, že doprava v kraji je bedlivě sledovaná a že se tu v této oblasti hodně dělá pro to, aby cesty byly bezpečnější.“
TOP 10 RIZIKOVÝCH MÍST V LIBERECKÉM KRAJI (za posledních pět let)
Okres Silnice Počet nehod Počet zraněných / úmrtí Nejčastější příčina nehod škody podle pojišťoven
LIBEREC připojovací pruh na mimoúrovňové křižovatce Doubí 50 12 / 0 nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky přes 7 milionů Kč LIBEREC silnice I/35 kolem vozovny a nádraží 34 7 / 0 nesprávný způsob jízdy přes 4,5 milionů Kč LIBEREC Paceřice a úsek silnice I/35 31 15 / 0 nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky přes 9 milionů Kč LIBEREC Svárov a mimoúrovňová křižovatka na silnici I/35 31 15 / 0 nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky přes 5,5 milionů Kč LIBEREC Mlýnice a oblouk na silnici I/13 Frýdlantská 27 28 / 0 nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky přes 6 milionů Kč LIBEREC oblouk silnice I/35 u průmyslové zóny sever 24 6 / 2 nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky přes 6 milionů Kč ČESKÁ LÍPA Chlum a oblouky silnice č. 9 20 14 / 0 nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky přes 5,5 milionů Kč JABLONEC NAD NISOU Rádlo a odbočka ze silnice I/65 16 9 / 0 nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky přes 3 miliony Kč JABLONEC NAD NISOU křižovatka silnic Rýnovická a Riegrova 14 8 / 0 nedání přednosti proti příkazové značce Dej přednost v jízdě přes 1 milion Kč SEMILY Kořenov a křižovatka silnic I/10 a I/14 7 7 / 0 nedání přednosti proti příkazové značce Dej přednost v jízdě bezmála 1,5 milionu Kč
Zdroj: www.portalnehod.cz
REGIONÁLNÍ DOPRAVNÍ KONFERENCE je každoroční cyklus debat, které se zabývají problematikou bezpečnosti na komunikacích v jednotlivých krajích České republiky. Tento oblíbený formát diskusí se od letošního podzimu díky spolupráci s Portálem nehod a Deníkem více zaměří na lokalizaci a sledování rizikových míst a také na informování veřejnosti, v kterých lokalitách mají za volantem dbát zvýšené opatrnosti. Na konferenci se sešli se dopravní experti, zástupci hejtmanství a také municipalit. Organizátory letošního ročníku jsou společnosti RSE Project a Data Friends, projekt je financován z Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů (ČKP). Besedu moderoval Martin Pleva, šéfredaktor Deníku Extra.