Média
Správa železnic zakázala provoz historických vlaků, Liberecký kraj to kritizuje
Správa železnic zakázala provoz historických vlaků na ozubnicové trati z Tanvaldu na Kořenov. ČTK to dnes řekl náměstek hejtmana Jan Sviták (Starostové pro Liberecký kraj). Podle údajů na webu Zubačka by měl zákaz platit do skončení rekonstrukce trati, která je plánovaná na rok 2025. Liberecký kraj to podle Svitáka považuje za nepřijatelné, žádá opravu kolejí před rekonstrukcí trati, obává se úplného zastavení provozu na jednom z nejvyužívanějších úseků železnice v kraji.
"Dlouhodobě Správa železnic ví o problému na trati, rekonstrukce už byla naplánovaná zhruba tři roky zpátky a měla začít, jsme nespokojeni s tím, že se čekalo až do stadia, kdy došlo k omezení provozu pro Správu železnic nejsnazším možným způsobem - to je zákazem 'zubačky'. To riziko je ale i u standardní veřejné dopravy. Je to obecný problém, který se dá vztáhnout na celý Liberecký kraj, protože všechny opravy a rekonstrukce na tratích se v kraji řeší až pět minut po 12.," uvedl Sviták.
Podle mluvčí Správy železnic Nely Eberl Friebové je ozubnicová trať i nadále v provozu pro vozidla, která splňují stanovenou traťovou třídu zatížení a příčné účinky vozidel. "Byla však pozastavena platnost výjimky, kterou jsme každoročně udělovali pro vozidla řady 715, tedy ty, co nesplňují stanovenou traťovou třídu zatížení a příčné účinky vozidel na této trati. Pro vozidla splňující stanovené parametry omezení provozu nepředpokládáme," odpověděla mluvčí na dotaz ČTK.
Diagnostika v loňském a letošním roce podle ní ukázala zhoršení stavu železničního svršku v parametru rozchod koleje. "S ohledem ke stavu upevnění železničního svršku je velmi složité provést úpravu rozchodu na přípustnou mez," uvedla Eberl Friebová. Správa železnic už má ale podle ní projektovou dokumentaci na opravu trati, letos získala i stavební povolení a připravuje veřejnou soutěž na zhotovitele. "Je také podána žádost o dotační titul, čekáme na její schválení. Obnova trati je plánována na stavební sezonu 2025," dodala mluvčí.
Unikátní ozubnicová trať mezi Tanvaldem a Kořenovem oslavila loni 120 let provozu. Spojuje Jizerské hory a Krkonoše a je nejstrmější železniční tratí v Česku. Dvanáctikilometrová trať je kulturní památkou, jsou na ní tři úseky s ozubnicí uprostřed koleje, které pomáhají lokomotivám překonat příkré stoupání 58 promile. Podle spolku Zubačka se uskutečnila poslední velká rekonstrukce v letech 1958 - 1962, od té doby se s výjimkou krátkého úseku mezi Desnou-Riedlovou vilou a Dolním Polubným žádné větší práce na trati nedělaly.
"V roce 2023 jsme na Zubačce uspořádali osm jízd s motorovou ozubnicovou lokomotivou. Zvláštními vlaky se svezlo 16.150 cestujících. Muzeum ozubnicové dráhy v Kořenově pak navštívilo dalších 7500 návštěvníků. Obdobně to bylo v loňském roce. V roce 2021 bylo nostalgických jízd jen šest a počet přepravených osob byl 11.951," uvedl Petr Prokeš, ředitel Železniční společnosti Tanvald, která Zubačku provozuje. Letos už se zákaz zubačky nedotkne, provoz ukončila o posledním říjnovém víkendu, ohrožena je příští sezona.
"Hrozí zborcení projektu, který jsme loni pracně nastartovali a který se týká systematického financování nostalgické železnice. Máme na to v rozpočtu alokováno zhruba sedm milionů korun a tímto rozhodnutím může celý projekt padnout," řekl Sviták. Historické vlaky, nejen ty na ozubnicové trati, podle náměstka turisté velmi vyhledávají a kapacita často zájmu ani nestačí. Proto je už letos v létě nechal kraj zařadit do jízdních řádů a pro příští rok počítal s dalším rozšířením.