Média
Prvních sedm měsíců roku přineslo v Libereckém kraji vyšší počet nehod než vloni
Celkem se za první pololetí tohoto roku stalo v České republice 52 098 nehod, což je o 4 464 méně než za stejné období loňského roku. Počet nehod na silnicích Libereckého kraje byl ale v tomto období vyšší než v roce 2022. Policie v kraji řešila o 265 nehod více, celkem se jich stalo od začátku ledna do konce června 2 869. Podle policejních statistik se bohužel také zvýšil počet lidí, kteří při nehodách přišli o život (celkem 9, nárůst o 3).
Nezanedbatelný podíl na nehodách mají řidiči, kteří si před jízdou neodpustí sklenku alkoholu „na posilněnou“. Ve 155 případech, což je o 11 více než vloni, byl u viníka dopravní nehody zjištěný alkohol. Podle statistik Policie České republiky to není u řidičů většinou zbytkový alkohol z předešlého dne. Nejsou to promile malá, která řidič nadýchá. Je alarmující, že nejpočetnější skupinou řidičů s alkoholem jsou ti, kteří nadýchali 1,5 a více promile alkoholu (88), druhou pak s jedním až 1,5 promile (26). Výjimečné nejsou případy, kdy policie u řidiče, který zavinil nehodu, odhalí drogy. Testy prokázaly například THC obsažené v marihuaně, metamfetamin, který obsahuje např. pervitin nebo opiáty.
Pokud se v policejních statistikách nehod zaměříme na příčiny, pak je na prvním místě nesprávný způsob jízdy (1 497), na pomyslné stříbrné příčce to je nepřiměřená rychlost (331) a bronzové místo patří nedání přednosti v jízdě (212). Ve všech případech se počet v letošním prvním pololetí zvýšil o desítky případů oproti stejnému období roku minulého. Pod pojmem „nesprávný způsob jízdy“ se v policejních statistikách ukrývá prakticky vše, co za volantem dělat nemáme, a přesto děláme. Patří sem třeba nedodržení bezpečné vzdálenosti nebo nevěnování se řízení. Početné jsou srážky se zvěří. V Libereckém kraji se jich stalo za první pololetí celkem 549.
Stále platí, že rizikovou skupinou na českých silnicích jsou motorkáři, ale také cyklisté. Je to skupina, která mívá z nehod i vážnější následky. Letos se v policejních statistikách objevila také čísla k nehodám dopravních prostředků s elektropohonem a nejde pouze o automobily, ale také o kola a koloběžky. „Elektrokola i elektrokoloběžky jezdí vyšší rychlostí než standardní šlapací kolo nebo běžná koloběžka a málokterý uživatel si uvědomí, že má také naprosto odlišné jízdní vlastnosti,“ upozorňuje statutární náměstek hejtmana pro dopravu Jan Sviták.
Tým silniční bezpečnosti se společně s Libereckým krajem a dalšími partnery i letos věnuje dopravní výchově dětí (Markétina dopravní výchova), podporuje dopravní hřiště i dopravně-bezpečnostní projekty a aktivity ve školách.
Tým silniční bezpečnosti LK