Média
Příspěvek obcí na veřejnou dopravu vzroste
Aby vlaky a autobusy efektivně jezdily. Liberecký kraj připravuje nový plán dopravní obslužnosti na příštích pět let, který má zajistit účinnou a hospodárnou dopravu v regionu. Jednak zvýší příspěvek obcí z nynějších 90 korun ročně na 200 korun, také myslí na standardy, které udrží kvalitu a dostupnost veřejné dopravy.
„Chceme sjednotit výši příspěvku pro všechna města a obce v Libereckém kraji, a to včetně statutárního města Liberec, Jablonec nad Nisou a Česká Lípa,“ prozradil náměstek hejtmana pro dopravu Jan Sviták. Strategický dokument počítá s fixací příspěvku na pět let ve výši 200 korun na obyvatele ročně. Kraj tím reaguje na zvýšení nákladů spojených s veřejnou dopravou. „Jsou to cena vozidel, mzdy zaměstnanců či pohonné hmoty,“ vyjmenoval.
Liberecký kraj každoročně vynakládá na dopravu stále vyšší částky, letos šlo o 1,1 miliardy korun. Proto by podle Svitáka měly adekvátně navyšovat svůj podíl i obce. Jednotná výše příspěvku 90 korun platí od roku 2005.
Jako jeden z prvních krajů v republice vytyčil Liberecký kraj v plánu dopravní standardy, díky nimž obce vědí, na co přispívají. Zejména co do kvality a rozsahu služeb, které se pak odrážejí v uzavíraných službách s dopravci. „Chceme samozřejmě stávající systém spolupráce s obcemi, kterým se inspirovaly i jiné kraje, udržet i nadále rozvíjet,“ uvedl hejtman Martin Půta.
Nový strategický dokument, jejž zpracovává společnost Korid LK, pamatuje i na lidi s omezenou schopností a orientace. Cílem je, aby pro ně byly dopravní prostředky přístupnější.
Nový plán Korid LK také představí. „Možnost vyjádřit se k němu bude mít, tak jako v minulých letech, i veřejnost,“ sdělil Otto Pospíšil, jednatel společnosti. Ta uvažuje i o nové formě přepravy – taxibusech. Nebyly by vázané na předem danou trasu, zastávky, ani na jízdní řád. „Podmínkou pro uskutečnění tohoto záměru je však úprava příslušné legislativy, která se teprve připravuje,“ upozornil Sviták.