Média

Oprava zubačky začne příští rok, turisty svezou náhradní historické vlaky

09.01.2024 9:49

Oprava ozubnicové tratě z Tanvaldu do Kořenova za zhruba 500 milionů korun začne v roce 2025. Letos budou proto turisty po nejstrmější trati v Česku vozit náhradní historické vlaky.

Na to, že je nutné takzvanou zubačku opravit, poukázal generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Státní organizace kvůli havarijnímu stavu trati loni v listopadu neudělila každoroční výjimku pro tamější provoz ozubnicových lokomotiv.

Proti nečekanému rozhodnutí se zprvu ohradil Liberecký kraj, který na provoz zubačky připravil 6,5 milionu korun a s financováním historických vlaků počítá až do roku 2028. Nyní hejtman Martin Půta konstatoval, že je rád, že Správa železnic dotáhla projekt opravy trati ke konkrétnímu datu. „Mluví se o něm již deset let,“ dodal.

Nostalgické vlaky vyjedou

„Stejně jako železniční nadšenci a turisté jsem rád, že víme konkrétní termín zahájení opravy a že příští rok nostalgické vlaky ještě vyjedou, i když to ve většině případů zřejmě nebude přímo Rakušanka, tedy lokomotiva 715 se speciální ozubnicovou mechanikou,“ sdělil náměstek hejtmana pro dopravu Jan Sviták.

Projektová dokumentace na opravu unikátní a turisty vyhledávané trati na Jablonecku je už zpracovaná, Správa železnic má stavební povolení. Nyní hledá zhotovitele, který opraví železniční svršek a ozubnici, ale i Polubenský tunel. Je třeba vyměnit také kolejnice a pražce.

„Dále půjde o opravy výhybek, nástupišť, ale například i sanaci skalních zářezů,“ doplnil Filip Trdla, mluvčí kraje. Na obnovu, která proběhne ve stavební sezoně 2025, požádala Správa železnic o dotaci z programu Interreg Česko–Polsko.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace
Login