Média

Odkládaný obchvat České Lípy budí vášně (10. 8. 2021) - Mladá fronta DNES

10.08.2021 11:57

Na českolipský obchvat silnice I/9 ze Sosnové do Nového Boru čekají obyvatelé České Lípy přes třicet let. Stavbu zahájilo Ředitelství silnic a dálnic před více než deseti lety, z úsporných důvodů se dokončila jen první část. Navazující silnice z Dolní Libchavy do Nového Boru vzbuzuje rozhořčení v obcích, kterými má procházet.

Starostka České Lípy Jitka Volfová usiluje o to, aby se přeložka silnice dokončila v celé plánované trase. „Stávající situace je neudržitelná a Česká Lípa obchvat potřebuje, aby v dopravních špičkách zůstala průjezdná. V opačném případě se obávám dopravních kolapsů, kterých bude přibývat,“ uvedla Volfová.

Nejhlasitější protesty proti výstavbě se momentálně ozývají ze Svobodné Vsi, která je součástí Skalice u České Lípy. Zdejší občanské sdružení zastává názor, že veřejnost nebyla o stavbě dostatečně informována. „Je to výrazná stavba, která zasáhne do celého údolí a politické zastoupení o ní dlouho nemluvilo. Nikdo nám nedal vědět, že se stavba posouvá. Teď nás překvapuje, že se to řeší, schvaluje, že přibývají razítka,“ vysvětlil Vojtěch Starosta, člen Sdružení Svobodná Ves. „Všichni měli za to, že silnice bude dvouproudá, nyní má mít tři pruhy. A od posledního vyhodnocení vlivu na životní prostředí (EIA) v roce 1999 přibyly na trase dvě rezervace Natura 2000,“ dodal Starosta. Překvapuje ho, že od té doby neproběhlo nové EIA šetření, přestože se v dotčené oblasti vyskytuje přes 40 chráněných druhů živočichů a rostlin.

Oproti tomu starosta Skalice zastává názor, že region přeložku silnice I/9 potřebuje. Za posledních 30 let podle něj vzrostl počet obyvatel Skalice na 1 500 a s nimi přibývají i auta. „Samozřejmě to má určitá negativa, především zásah do krajiny a hluk. Ale věřím, že ten vyřeší protihluková opatření, aby byla situace přijatelná,“ sdělil starosta Skalice u České Lípy Jiří Löffelmann.

Zároveň prý rozumí lidem, kteří protestují proti změně krajiny. „Hněv a rozhořčení těch, kteří kupovali tamější pozemky od obce za 70 korun metr čtvereční, ale nechápu. Upozorňoval jsem je na to, že se ten obchvat jednou dokončí, takže s tím museli počítat,“ doplnil. Přeložku vnímá jako fakt, který je známý víc než třicet let, jen začal být nyní zase aktuální.

Nedostatečné dopravní zatížení silnice I/9, kvůli které se má přeložka stavět, ochrana přírody, neexistující převaha veřejného zájmu a celkové neopodstatnění stavby. To jsou podle místostarosty Skalice Josefa Hrdličky hlavní důvody, proč vystupuje proti nové silnici a proč má odlišný názor než starosta. „Neexistují relevantní důvody, proč by se měla přeložka stavět. Poslední průzkumy dopravy jsou z roku 2016, po pěti letech se měly aktualizovat, což se nestalo. Doprava se prý kvůli pandemii snížila, což by nevycházelo do počtu Ředitelství silnic a dálnic, které stavbu připravuje,“ řekl Hrdlička. I tak by podle něj musela silnice I. třídy být zatížená alespoň 18 tisíci automobily, kdežto z posledních zpráv vyplývá, že je to kolem 14 tisíc.

Zmínil, že proti přeložce se ohrazují také obce Horní Libchava a Okrouhlá. Místní zastupitelstva prý nesouhlasí s udělením výjimky z ochrany zvlášť chráněných druhů, která je potřebná k realizaci stavebního záměru. „Uvidíme, jak rozhodne odbor životního prostředí na kraji a CHKO. V obcích je to také otázka politických tlaků. Mám informaci o tom, že by měl přijet premiér, který se v Sosnové vyfotí a pochlubí, že zařídil obchvat,“ doplnil Hrdlička.

Otázkou přeložky silnice I/9 se zabývala také rada Libereckého kraje na srpnovém zasedání. Podle hejtmana Martina Půty je v tomto případě potřeba dobře zvážit veřejné zájmy, zejména zájem jednotlivců nebo skupin ve srovnání se zájmem 30 tisíc obyvatel okresního města, kteří musí přecházet přes vytížené přechody.

„Debata, jestli je, nebo není ta silnice potřeba, se měla odehrávat před dvaceti lety. Chápu, že se ji teď někteří pokouší rozdmýchat – k brzdění výstavby podobných silnic se používají stále stejné metody,“ uzavřel hejtman Půta. Náměstek resortu dopravy Jan Sviták označil silnici za nejvytíženější lokalitu. Stavbu vnímá jako stěžejní pro Českou Lípu i pro celý region. „Už jen to, že je v dohledu její zahájení, je obrovské plus,“ komentoval Sviták.

Na poslední červencové zasedání zastupitelstva ve Skalici dorazili v hojném počtu také občané, kteří se dožadovali podrobnějších informací, na čež jim zastupitelé přislíbili setkání se zástupci kompetentních účastníků stavby.

„Museli jsme požádat o veřejné projednání. Schůzka s odborníky proběhla koncem července, nic jsme se na ní ale nedozvěděli. Sešli se tam lidé z Ředitelství silnic a dálnic, z kraje, z projekční firmy Valbek, kteří ale nechtěli odpovídat na politické otázky. A na technické dotazy neznali odpovědi,“ konstatoval Vojtěch Starosta ze Sdružení Svobodná Ves. Jan Kyselka, vedoucí Chráněné krajinné oblasti České středohoří, která je součástí Agentury pro ochranu přírody a krajiny, se k záležitosti vyjádřil pouze písemně. „V současné době vede agentura řízení o udělení výjimky z ochrany zvlášť chráněných druhů rostlin a živočichů. To, že se záležitost dotýká 41 zvláště chráněných druhů, samo o sobě vypovídá o závažnosti plánovaného zásahu,“ uvedl Kyselka. Řízení je aktuálně přerušené, aby žadatel o výjimku mohl doložit veřejný zájem.

Ředitelství silnic a dálnic se podle ředitele liberecké správy Jana Wohlmutha konstruktivními požadavky a připomínkami odpůrců stavby zabývá a snaží se je zohlednit v projektové dokumentaci. Protesty podle něj ovlivňují přípravu stavby, nedokáže však posoudit, jestli ji mohou přerušit, nebo zcela zastavit.

„Od 90. let se dost zásadně změnily reálie, kvůli kterým měla přeložka vzniknout. Nemáme tu hraniční přechod pro kamiony v Rumburku, je dostavěná D8 i dálnice D10. Tedy věci, které měl obchvat řešit, dnes už nejsou platné. A spoléhá se jen na to, že se mírně uleví České Lípě. Myslím si, že by se dalo najít lepší a levnější řešení,“ shrnul Vojtěch Starosta. Je to výrazná stavba, která zasáhne do celého údolí a politické zastoupení o ní dlouho nemluvilo.

Data o stavbě I/9 NovýBor – Dolní Libchava

Hlavní trasa – délka: 10 300 m, plocha vozovek: 134 900 m2

Mostní objekty: 14, celková délka mostů: 1 317 m

Protihlukové stěny– počet objektů: 7 (1 496 m)

Celkový objem zemních prací: výkopy: 831 841 m3, násypy: 610 966 m3

Místo stavby: Okrouhlá u Nového Boru, Arnultovice u Nového Boru, Skalice u České Lípy, Manušice, Horní Libchava, Dolní Libchava

Předpokládaná cena stavby: 1 626 619 834 Kč (bez DPH)

Zdroj: ŘSD, 9/2018

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace
Login