Média
Nová hala na sůl a technika v zásobě. Silničáři hlásí připravenost na zimu
Zatímco děti a milovníci sněhu vyhlížejí první sněhovou nadílku, silničáři se vybavili na letošní zimní sezónu, aby se zimní počasí neproměnilo v peklo pro řidiče. Technické služby města Liberec (TSML) se budou starat o 405 kilometrů místních vozovek I., II. a III. kategorie a 165 kilometrů chodníků první a druhé kategorie. Jakmile bude předpověď počasí zahrnovat sníh, vyrazí technika do terénu a dojde k posílení obou dispečinků.
Hlavní cíl zimní údržby pozemních komunikací spočívá po celé zimní období v zajištění zmírňování nebo odstraňování závad ve sjízdnosti a schůdnosti vzniklých zimními povětrnostními podmínkami. Podle náměstka primátora pro územní plánování, majetek a sport Adama Lenerta je tým odborníků z libereckých technických služeb dobře připraven na nadcházející zimu. „V létě jsme zprovoznili novou halu na sůl, doplnili jsme i techniku tak, abychom nástrahám zimy, včetně mimořádných situací, mohli zdárně čelit. Věřím, že zimu zvládnou silničáři na jedničku a prokážou svoji připravenost,“ řekl Lenert.
Výstavba nové haly trvala osm měsíců a stála přes 41 milionů korun. Kapacita haly přesahuje šest tisíc tun posypových materiálů, což s rezervou pokryje potřeby Liberce i na velmi krutou zimu. Stará hala na sůl se před loňskou zimou ukázala jako nebezpečná pro značné poškození nosných konstrukcí agresivním prostředím. Statik zakázal její další používání, a tak se na jednu sezonu přijala přechodná opatření k uskladnění posypové soli.
„V nové hale máme přes 3,5 tisíce tun soli, tisíc tun posypové drtě a zhruba 200 tun ekogritu. K dispozici je také 550 tun recyklované drtě z loňské zimy. Jakmile předpověď počasí oznámí sněhové nebo smíšené srážky, přestavíme techniku na úklid sněhu, posílíme směny a dispečinky a zajistíme, aby byly komunikace sjízdné,“ vysvětlil ředitel TSML Jan Ullmann.
Zimní údržba v Liberci zahrnuje 405 kilometrů místních vozovek I., II. a III. kategorie, 165 kilometrů chodníků první a druhé kategorie a 77 tisíc metrů čtverečních veřejných ploch. Operační plán zimní údržby na období 2025/2026 je schválen v souladu s platnou legislativou a jeho cílem je zajistit po celé zimní období sjízdnost a schůdnost komunikací ve městě. Údržba se nevztahuje na plochy ve vlastnictví soukromých osob nebo pronajaté pozemky.
„Techniku máme připravenou, i když do poslední chvíle bude vykonávat běžnou činnost – opravy komunikací, úklid listí a podobně. V akci bude 123 lidí a 95 kusů vlastní techniky, navíc máme k dispozici od externích dodavatelů 15 traktorů, 6 malých posypových vozů a 6 nakladačů různých velikostí. Jsem přesvědčen, že zimní období zvládneme ke spokojenosti Liberečanů,“ podotkl Ullmann.
Zároveň vyzval obyvatele krajského města ke spolupráci a ohlednosti. „Týká se to především parkování na sídlištích a v oblastech s úzkými komunikacemi. Pamatujte vždy prosím na to, že naše technika musí projet a své zimní parkování tomu přizpůsobte, zabráníte tím spoustě komplikací,“ zdůraznil.
Zimní údržbu krajských komunikací opět zajistí společnost Silnice LK, která se bude v nadcházející sezóně starat o údržbu celkem 2 057,109 kilometru silnic II. a III. třídy. Liberecký kraj na ni pro rok 2026 vyčlenil dohromady 150 milionů korun – jen na listopad a prosinec 2025 je připraveno 53,5 milionu korun.
„Pracovníci Silnice LK používají pro zimní údržbu kvalitní vybavení, jako jsou sypače, radlice, pluhy či sněhové frézy. Díky moderní technice mohou silničáři rychle a pružně zajistit sjízdnost komunikací v regionu,“ popsal situaci náměstek hejtmana Libereckého kraje pro resort dopravy Jan Sviták.
Zimní údržba na silnicích II. a III. tříd na územní působnosti Krajské správy silnic Libereckého kraje se organizačně provádí podle Plánu zimní údržby silnic, jeho účinnost stanovuje legislativa v souvislosti s vyhláškou, a to na období od 1. listopadu do 31. března následujícího roku. Mimo toto období zmírňují silničáři závady ve sjízdnosti komunikací bez zbytečných odkladů a přiměřeně k vzniklé situaci.
„Nově schválený optimalizovaný plán zimní údržby snížil počet okruhů z 59 na 56. Došlo také k jejich sloučení a propojení se silnicemi I. třídy, které byly vysoutěženy na následující šestileté období. Zvýšením podílu chemicky udržovaných okruhů u silnic II. a III. třídy očekáváme zlepšení kvality zimní údržby a stabilizaci nákladů v příštích letech, a to i pro Liberecký kraj,“ dodal předseda představenstva společnosti Silnice LK Petr Správka.
Telefonní spojení na nepřetržitá dispečerská pracoviště pro silnice II. a III. třídy v Libereckém kraji je 777 511 255. Dispečerská pracoviště pracují ve třísměnném nepřetržitém provozu. V týdnu se dispečeři střídají v časech 6:00, 14:00 a 22:00. O víkendech a svátcích dochází ke střídání v 6:00 a 18:00. V letošním roce bude sloužit na pracovištích 34 dispečerů.