Média
Nostalgické jízdy na kořenovské zubačce jsou ohroženy. Trať spolkne půl miliardy
„Na trati jsou problémy, i takové které by se z mého laického pohledu jevili jako víc nežádoucí pro bezpečný provoz na ozubnici, ale to by se dalo vyřešit jednodušeji a rychleji,“ doplnil další milovník železnice Jaromír Smetana.
Odborníci Správy železnic porovnali výsledky diagnostických měření z loňska a letoška. „Ty ukázaly na zásadní zhoršení stavu železničního svršku, především co se týče rozchodu kolejí. Problém jsme identifikovali především v obloucích s malým poloměrem. Kolejnice ale trpí celou řadou vad, poškozené jsou ocelové korýtkové pražce, poruchy vykazují také dilatační spáry. Z těchto důvodů přistoupíme k opravě trati,“ popsal tiskový mluvčí Správy železnic Jan Nevola.
Podle měření dochází k ex-trémnímu namáhání uzlu upevnění a tím vznikají hrubé závady v parametru rozchodu koleje. Vlivem koroze zde dále zeslabuje kolejnicový průřez.
Projektová dokumentace na opravu trati je již zpracována. Stavební povolení získala organizace letos a vypsala už také veřejnou zakázku na zhotovitele. Obnova trati je plánována na stavební sezónu 2025. Minimálně v tomto roce tedy zubačka zřejmě nevyjede.
Klasické vlaky, které spojují Tanvald s Harrachovem a Polskem, budou moci na trať i v příštím roce. „Železnice dále slouží vozidlům splňující stanovenou traťovou třídu zatížení a příčné účinky vozidel. Byla však pozastavena platnost výjimky, kterou jsme každoročně udělovali pro vozidla řady 715, tedy ty, co nesplňují stanovené předpisy. Tato vozidla tak na trať do doby rekonstrukce nemohou,“ doplnil Nevola.
O špatném stavu úseku Tanvald Kořenov se ví dlouhodobě. Poslední velká rekonstrukce proběhla v letech 1958 až 1962, od té doby se s výjimkou krátkého úseku mezi Desnou-Riedlovou vilou a Dolním Polubným žádné větší práce na trati nedělaly.
Jednání o provozu zvláštních lokomotiv provádí se Správou železnic Liberecký kraj. Ten totiž do konce roku 2028 provoz Zubačky zasmluvnil a považuje postup Správy železnic za nepřijatelný. „Zprávu o zákazu provozu s námi, jako s objednatelem tamní dopravy, předtím nikdo neprojednal. Zákaz jízdy na této trati je pro nás neakceptovatelný a ohrožuje náš dlouhodobější plán a koncepci zachovat nostalgické vlaky, oživit historii a podpořit cestovní ruch,“ uvedl hejtman Martin Půta.
„Nyní se blíží zima a chceme, aby na jaře nostalgické vlaky opět mohly na trať vyjet. Budeme tedy usilovat i o to, aby případná oprava proběhla co nejrychleji,“ dodal Jan Sviták, statutární náměstek pro resort dopravy.