Média

Motorkáři se vrací na silnice. Liberecký kraj v očekávání dalších nehod

27.03.2025 10:21

V Libereckém kraji za první dva měsíce roku 2025 vzrostl počet dopravních nehod o 57 ve srovnání s loňským rokem. Zatímco v České republice došlo k poklesu počtu nehod o 993 na celkových 12 548, v Libereckém kraji se počet nehod vyšplhal na 810, což je nečekané zhoršení.

I přes tento nárůst je zde pozitivní zpráva. Počet mrtvých a těžce zraněných v regionu klesl na polovinu oproti loňskému roku. V lednu a únoru letošního roku na silnicích Libereckého kraje při nehodách zahynul pouze jeden člověk, což je o jedno méně než v roce předchozím. Počet vážně zraněných klesl z pěti na tři osoby.

Příčiny dopravních nehod zůstávají ve většině případů stejné. Mezi nejčastější faktory patří nesprávný způsob jízdy, nepřiměřená rychlost a nedání přednosti v jízdě. Zatímco u většiny těchto příčin došlo k nárůstu počtu nehod, u nedání přednosti v jízdě došlo k poklesu.

Snížení počtu nehod a obětí může pomoci projekt L17, který umožňuje mladým řidičům získat řidičské oprávnění už od 17 let. Tento systém, který zahrnuje výcvik pod dohledem zkušeného mentora, umožňuje mladým řidičům získat praktické zkušenosti a snižuje riziko nehod při jejich prvních samostatných jízdách. Tento projekt byl zahájen na začátku roku 2024 a podle odborníků přináší pozitivní výsledky. „Obecně platí, že řidič bývá vyježděný zhruba po třech tisících kilometrů za volantem. Skutečně zdatným řidičem se stává po ujetých stech tisících kilometrů,“ doplnil ředitel Týmu silniční bezpečnosti Jan Polák.

Bohužel, s příchodem jara a nástupem motorkářské sezóny se statistiky mohou zhoršit. Motorkáři se po zimě vracejí na silnice, kde se mohou potýkat s neuklizenými silnicemi a nízkými teplotami. Kromě toho se motoristé, kteří během zimních měsíců nebyli zvyklí potkávat motorkáře na silnicích, mohou setkat s novými nebezpečnými situacemi.

Podle Poláka je pro motorkáře klíčové pravidelně se vzdělávat a trénovat, protože jsou jednou z nejzranitelnějších skupin na silnicích. „Motorkáři potřebují nejen technické dovednosti, ale i schopnost rozpoznat potenciální nebezpečí a rizika, která mohou na silnicích vzniknout,“ vysvětlil Polák.

Jan Sviták, náměstek hejtmana pro dopravu, doplňuje: „Liberecký kraj dlouhodobě podporuje programy, které zajišťují bezpečnost silničního provozu. Naším cílem je nejen snižovat počet nehod, ale také zajistit, aby silnice byly bezpečné pro všechny účastníky provozu.“

Projekt Učme se přežít, který má za sebou čtrnáctiletou historii, vznikl původně jako regionální iniciativa mezi Českou republikou, Německem a Polskem. Tento projekt dnes zahrnuje komplexní výuku motorkářů, včetně simulací a videoher, které pomáhají identifikovat rizikové situace na silnicích. Tato metodika byla představena nejen v Evropě, ale i v Dubaji, Keni a dalších zemích, a nyní se uvažuje o jejím rozšíření jako výukového standardu pro autoškoly napříč kontinenty.

V oblasti dopravních nehod v Libereckém a Českolipském okrese se objevují specifické lokality, kde se opakovaně stávají nehody, a to nejen v souvislosti s nepřizpůsobením rychlosti, ale i s jinými faktory, jako je nezaviněná chyba řidičů nebo nedostatečná pozornost věnovaná řízení.

Podle údajů z Regionální dopravní konference, která proběhla loni v říjnu na Krajském úřadu Libereckého kraje je nejproblémovější lokalitou například silnice I/35 u Průmyslové zóny Sever v Liberci stalo celkem 61 nehod, při nichž bylo zraněno 11 osob. V posledních dvou letech zde došlo k 26 nehodám, přičemž nejčastější příčino u nehod byla nepřizpůsobená rychlost stavu vozovky.

Další nehodová lokalita v okrese Liberec se nachází na silnici I/35 v úseku u mimoúrovňové křižovatky u obce Paceřice. Zde došlo k 43 nehodám, při kterých bylo 16 zraněných. Za poslední dva roky zde evidujeme 15 nehod, přičemž nejčastější příčinou opět byla nepřizpůsobená rychlost stavu vozovky.

V okrese Česká Lípa je problémová oblast na úseku silnice I/38 v extravilánu u obce Bezděz, kde došlo k 31 nehodám a 7 zraněním. V posledních dvou letech se zde stalo 15 nehod, přičemž nejčastější příčinou nehod byla nezaviněná chyba řidičem.

Další kritickou lokalitou v okrese Česká Lípa je úsek silnice I/9 v extravilánu u obce Chotovice, kde bylo zaznamenáno 27 nehod a 9 zraněných. Za poslední dva roky zde došlo k 13 nehodám, přičemž nejčastější příčina byla opět nezaviněná řidičem.

Na směrovém oblouku silnice I/9 u Chlumu v okrese Česká Lípa se stalo 24 nehod, při nichž bylo zraněno 17 osob. V posledních dvou letech zde došlo k 14 nehodám, přičemž nejčastější příčinou byla nepřizpůsobená rychlost dopravně technickému stavu vozovky.

V okrese Česká Lípa se také nachází úsek silnice II/268 u města Zákupy, kde došlo k 21 nehodám a 4 zraněním. Za poslední dva roky zde bylo zaznamenáno 6 nehod a nejčastější příčinou nehod byla nezaviněná chyba řidičem.

V okrese Semily je rizikovým místem napojení silnice I/35 na silnici I/10 v rámci mimoúrovňové křižovatky u obce Ohrazenice. Zde došlo k 15 nehodám, při nichž bylo zraněno 11 osob. Za poslední dva roky evidujeme 7 nehod, přičemž nejčastější příčinou byla nedostatečná pozornost věnovaná řízení vozidla.

Další nehodová lokalita v okrese Liberec se nachází na silnici II/2904 u města Raspenava, kde došlo k 15 nehodám a 4 zraněním. V posledních dvou letech zde bylo zaznamenáno 7 nehod a nejčastější příčinou byla nezaviněná chyba řidičem.

Křižovatka ulic Vítězná a Masarykova v Liberci se stala místem 12 nehod, při nichž bylo zraněno 8 osob. Za poslední dva roky došlo k 7 nehodám a nejčastější příčinou byla nehoda, kdy řidič nedal přednost proti příkazu „Stůj, dej přednost v jízdě“.

V okrese Liberec se také nachází úsek silnice II/278 u města Hodkovice nad Mohelkou, kde došlo k 11 nehodám a 5 zraněním. Za poslední dva roky zde došlo k 4 nehodám a nejčastější příčinou byla opět nezaviněná chyba řidičem.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace
Login