Média
Most v Semilech je dokončený, opravu zbrzdil vzácný živočich
Po roce a půl je hlavní dopravní tepna města Semil plnohodnotně v provozu. Stavba mostu přes řeku Jizeru je hotová. Přibylo schodiště, novinkou jsou široké chodníky. Výstavba se kvůli komplikacím protáhla, přesto je most označen loňským letopočtem.
Motoristé se na most vrátili už před půl rokem. Kompletně dokončit se ho podařilo ale až v září. „Most byl v režimu předběžného otevření. Teď už jsou dokončená schodiště, hotové jsou i cyklostezky,“ popsal při slavnostním otevření krajský mluvčí Jan Mikulička.
Pro zastupitele města bylo důležité zprovoznit most pro řidiče co nejdříve. „Je to důležitá městská tepna a stávalo se, že se zejména odpoledne, kdy je hustý provoz, ucpávaly objízdné trasy okolní ulice,“ vysvětlila starostka Semil Lena Mlejnková.
Oproti starému mostu, který byl v havarijním stavu, přibyla cyklostezka a schodiště i na druhém břehu řeky. „To znamená, že teď je most průchozí ze všech stran a není potřeba ho přecházet vrchem, jak tomu bylo dřív,“ přiblížila Mlejnková.
Součástí nového mostu jsou také široké dlážděné chodníky. Jeden má zhruba tři metry, druhý je ještě asi o metr širší. „Most je absolutním středem města a teď je na něm bezpečná doprava nejen pro auta, ale i pro pěší,“ vyzdvihla starostka.
„Most před rekonstrukcí nesplňoval parametry pro pěší, obtížně se tam například vyhýbali chodci,“ dodal krajský náměstek pro dopravu Jan Sviták. To potvrdila i Mlejnková, podle které chodci museli při vyhnutí sestoupit do silnice. „Kraj nám také přispěl pět milionů korun na výstavbu úplně nového mostu s velkou tonáží v Řekách, takže to bylo pořád průjezdné třeba pro autobusy,“ připomněla starostka. Za výstavbu druhého mostu město zaplatilo 36 milionů korun.
Lidé, kteří po mostě půjdou, si mohou všimnout letopočtu 2024. Původně totiž měl být dokončený už koncem minulého roku. „Stavbu provázelo zdržení kvůli chráněnému živočichovi, který v řece Jizeře žije. Je jím ryba vranka obecná. Loni na jaře se kvůli ní nesmělo vstoupit do koryta řeky,“ objasnil mluvčí Mikulička.
Pracovníky zpozdila i výstavba vodohospodářské infrastruktury, na kterou navazovaly práce na cyklostezkách. „Stavbu jsme museli skloubit ještě s výstavbou nové kanalizace v Luční ulici,“ doplnila Mlejnková. Podle radního Svitáka projekt komplikovaly i povodně z loňského září.
V srpnu museli stavbaři ještě vyměnit kostky na chodnících mostu. Původně použité se totiž neshodovaly s projektovou dokumentací a kraj odmítl stavbu převzít. „Když už jsme se domluvili s firmou, že musí chodníky předláždit, tak jsme požádali o formu mozaiky. Tím pádem jsou teď kostky stejné jako všude ve městě,“ poznamenala starostka.
Rekonstrukci za bezmála 85 milionů korun investoval Liberecký kraj. Město se na ní podílelo šesti miliony, kterými financovalo výstavbu přístupových schodišť, cyklostezku pod mostem a nové veřejné osvětlení. „Bylo to náročné jak technicky, tak termínově, ale jsem rád, že se to podařilo dostat do dnešní podoby,“ uzavřel ředitel libereckého závodu Eurovia Miroslav Slatinka.