Média

Modernizace železnice Praha-Liberec má zkrátit cestu na polovinu

25.11.2025 17:26

Diskuse na kulatém stole SPS se zaměřila na plánovanou modernizaci železniční trati mezi Prahou a Libercem, která má výrazně zlepšit dopravní spojení, snížit dobu jízdy a podpořit rozvoj regionu. Projekt je klíčový pro budoucnost Libereckého kraje.

Význam modernizace železniční trati

Projekt modernizace železniční trati mezi Prahou a Libercem je považován za zásadní pro budoucnost regionu. Současná doba jízdy přibližně dvě a půl hodiny má být zkrácena na méně než polovinu, což výrazně zlepší dopravní dostupnost. Liberecko, které dnes postrádá elektrifikovanou trať, by tak získalo rychlé spojení s hlavním městem, což je klíčové pro ekonomický rozvoj kraje.

Vliv na region a ekonomiku

Podle účastníků debaty je absence rychlého železničního spojení jedním z hlavních důvodů, proč Liberecko zaostává v ekonomickém rozvoji. Náměstek hejtmana Jan Sviták upozornil, že region se tak dostává na úroveň periferních oblastí s nižším HDP. Starostka Hodkovic nad Mohelkou Markéta Khauerová zdůraznila, že modernizace může uvolnit tlak na dostupnost bydlení a zmírnit přetížené silniční sítě.

Transportní modely jako systémová součást

Odborníci se shodli, že silniční a železniční doprava by měly být vnímány jako propojený systém. Andrea Plišková zdůraznila, že přetěžování jednoho typu dopravy může ohrozit celkovou dopravní infrastrukturu a dostupnost. Klíčem je koordinace, která umožní efektivní a udržitelnou přepravu osob i zboží v regionu.

Stav a plány na modernizaci trati

Projekt za 110 miliard korun má zkrátit cestu z Prahy do Liberce na méně než 70 minut. Součástí přípravy jsou dvě varianty technického řešení, z nichž jedna počítá s tunelem u Hodkovic. Město Hodkovice nad Mohelkou a okolní obce se staví k plánům s určitým napětím kvůli dlouhodobé nejistotě v návrhu trasy a blokování území. Správa železnic si je vědoma problémů a pracuje na detailním řešení.

Výzva k rychlejšímu postupu

V Hodkovicích je připravena jednání o variantách, které by umožnily efektivnější průběh stavby. Rychlost realizace je však závislá na přidělení financí ze státního rozpočtu, což je zatím nejisté. Speciální parametr je rychlost vlaků v úsecích, kde by měla být kapacita až 200 km/h, což je součástí širšího plánu napojení na vysokorychlostní tratě v Evropě.

Ekonomická a strategická perspektiva

Odhadované náklady přesahující 100 miliard korun jsou považovány za nutné pro začlenění Liberecka do systému rychlých spojení. Experti a představitelé správy železnic věří, že bez modernizace by byl rozvoj regionu nemožný. Investice mají ekonomický smysl, neboť zvýší konkurenceschopnost a přivedou do regionu více lidí a zboží, čímž podpoří dlouhodobý růst.

Celý projekt je v klíčové fázi plánování a přípravy, přičemž rychlost rozhodování je klíčová pro jeho úspěšnou realizaci. Očekává se, že další kroky budou směřovat k detailnějším studiím a rychlejšímu získání financí, aby mohla být stavba zahájena co nejdříve.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace
Login