Média

Lokomotiva s alkoholovým imobilizérem je hit: Politici kvitují aktivity CZ LOKO

01.08.2025 9:10

Představení lokomotivy od CZ LOKO s alkoholovým imobilizérem má pozitivní ohlas mezi politiky. Novinka je podle nich dalším krokem k bezpečnosti na české železnici.

Nová lokomotiva od CZ LOKO s alkoholovým imobilizérem vyžaduje před startem provedení dechové zkoušky od strojvedoucího. Pokud je test pozitivní, mašina se zablokuje . RAILTARGET provedl průzkum mezi odborníky na dopravu za ANO, Piráty, STAN a koalici SPOLU, co si o novince na české železnici myslí.

Kupka: Alkoholový imobilizér je pro strojvedoucí jistota

Politici se v otázce alkoholového imobilizéru vzácně shodují. Ministr dopravy Martin Kupka projekt pochválil, jako další pozitivní krok ke zvýšení bezpečnosti na trati : „Ve výsledku již dnes celá řada dopravců organizuje namátkové testy pro strojvedoucí. Tohle je samozřejmě jistota, že se vlak nerozjede se strojvedoucím, který předtím požil alkohol a mohl by být pod vlivem,“ uvedl Kupka.

Alkoholový imobilizér kvituje i Martin Kolovratník , poslanec ANO a stínový ministr dopravy: „Je to velmi dobrý nápad. Podobné metody se používají například v chemických, nebezpečných výrobách, kde testování na alkohol je pro zaměstnance běžná věc. Nesouhlasím s názory, že jde o nějaké trestání a podobně . Jsem hluboce přesvědčen, že pokud to přispěje bezpečnosti, což je i případ alkoholového imobilizéru, jedná se o správné projekty“, řekl Kolovratník.

Sviták: Velmi oceňuji kroky k větší bezpečnosti na železnici

Jan Sviták , náměstek hejtmana pro dopravu a lídr kandidátky hnutí STAN v Libereckém kraji, také vnímá novinku od CZ LOKO pozitivně: „Bezpečnost je obecně zcela klíčovou otázkou. Kromě té „technické“ bezpečnosti je i lidský faktor velmi důležitý a strojvedoucí plně zodpovídá za cestující . Takže určitě tento krok velmi oceňuji, ale zároveň bych dodal, že je to jen malá část zapadající do celkové skládanky,“ uvedl Sviták.

Václav Vislous , 1. místopředseda krajského sdružení Pirátů Praha, uvedl, že projekt vnímá v kontextu obecných trendů evropské regulace: „Vím, že se hodně mluvilo o tom, že by něco podobného mělo být do budoucna i v autech. Jestli to opravdu pomůže, tak je to dobře. My nevidíme nehody, které by se staly, pokud by se některá opatření nezavedla ,“ řekl Vislous a dodal, že je třeba se zaměřit také na otázku přísnosti pravidel v rámci železnice v porovnání se silniční dopravou.

Kutálek: CZ LOKO doporučuje instalaci alkoholového imobilizéru

Speciální lokomotiva, kterou CZ LOKO představili v rámci Rail Business Days 2025, je vybavena alkoholovým zámkem od společnosti SafeLock a technologií od GX Corpfin. CZ LOKO doporučuje alkoholový imobilizér instalovat do všech nových i modernizovaných lokomotiv jako volitelnou výbavu . Automatickou instalaci do všech svých nových mašin však CZ LOKO neplánuje, jak uvedl obchodní ředitel Jiří Kutálek v rozhovoru pro RAILTARGET: „Pokud nás k tomu nedonutí legislativa, tak to určitě budeme držet v režimu dobrovolnosti, ať si každý zákazník volí, jestli to chce nebo nechce“, řekl Kutálek.

Obchodní ředitel CZ LOKO rovněž ocenil pozitivní zpětnou vazbu od těch, kterých se alkoholový imobilizér týká především, tedy strojvedoucích: „Jsme rádi, že to vnímají stejně jako všichni ostatní, že s tím nikdo žádný problém nemá. Přirovnal bych to ke všem inovacím, že možná bude chvilku trvat, než si to sedne a lidé si zvyknou . Za dva roky to bude pro všechny samozřejmost,“ dodal Kutálek.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace
Login