Média
Lidé stále více cestují autobusy mezi kraji
Přibývá lidí, kteří využívají mezikrajské autobusové linky. Největší nárůst se projevil na spojích z Českolipska do Prahy a na linkách z Jizerských hor a Krkonoš, které vozí cestující přes Mladou Boleslav do hlavního města. „Významně tomu pomohla spolupráce se Středočeským krajem. S ním jsme se podíleli na začlenění Mladoboleslavska a Mělnicka do systému Pražské integrované dopravy,“ konstatuje mluvčí krajského úřadu Filip Trdla.
Kvůli stávající železniční infrastruktuře v Libereckém kraji není možné přepravní potřeby uspokojit pomocí vlaků dálkové dopravy, které objednává ministerstvo dopravy. Proto je doplňují autobusy. Podle Jana Svitáka, náměstka hejtmana, jezdí obyvatelé za prací například do Jičína, Boleslavi nebo do metropole. „Stejně tak z ostatních krajů dojíždějí lidé do Liberce nebo do hor,“ vyjmenovává.
Středočeský a Liberecký kraj proto posílily spoje mezi svými územími, autobusy z Prahy do Turnova (přes Mladou Boleslav) jezdí každou hodinu. Stejně často jezdí i mezi Prahou a Jabloncem nad Nisou.
„Zhruba každý druhý pokračuje jako zastávkový do horských středisek Harrachov a Rokytnice nad Jizerou,“ informuje Koordinátor veřejné dopravy Libereckého kraje (KORID LK). Mezi Prahou a Českolipskem ve špičkách jezdí také expresní posilové spoje. Také Integrovaný dopravní systém rozšířil své územní přesahy. Liberecký IDOL platí až do Boleslavi, Mělníka či Jičína, pražský PID pak do Turnova, Dubé nebo Mimoně.
KORID LK data o přepravených cestujících sbírá, vyhodnocuje a průběžně na ně reaguje. „I na základě dat jsme se ve spolupráci se Středočeským krajem rozhodli ve větší míře nasazovat patnáctimetrové autobusy s vyšší kapacitou,“ uvedl Otto Pospíšil, jednatel společnosti. Ze srovnání mezi lety 2019 a 2024 vyplývá, že počet cestujících na lince Praha – Česká Lípa – Varnsdorf narostl o více než 154 procent, na lince Praha – Turnov – Harrachov/Semily/Mísečky o téměř 44 procent a na lince Praha – Jičín – Jilemnice – Špindlerův Mlýn o více než 41 procent.
Zhruba každý druhý spoj pokračuje jako zastávkový do horských středisek.