Média
Liberecký kraj má novou dopravní studii s vizemi i po roce 2050
Vyvolat diskuzi o kvalitní a udržitelné dopravě v regionu a zmapovat potřeby kraje v této oblasti s přesahem do roku 2050+. To je cílem dokumentu s názvem Vize Libereckého kraje po roce 2050. Ten vychází zejména ze strategických materiálů, jako jsou analýza dopravy či plán udržitelné městské mobility. Výrazným zdrojem pro jeho vyhotovení byl i studentský průzkum a workshop, v nichž mladí lidé představili své vlastní vize o řešení dopravy nejen na území Libereckého kraje. Ze studie mimo jiné vyplývá, že kvalitu života mladých ovlivňuje nejvíce právě oblast dopravy.
„Díky studii můžeme zjistit, jaké jsou představy současných studentů o budoucnosti v oblasti dopravy. Jsem rád, že mladá generace se zajímá o to, aby byl pro ně Liberecký kraj perspektivní a atraktivní a nabídl jim v budoucnu možnosti, které by je motivovaly v něm zůstat,“ uvedl hejtman Libereckého kraje Martin Půta.
Dokument Vize Libereckého kraje po roce 2050 zpracovaly společnosti SUDOP GROUP, SUDOP PRAHA, Fakulta dopravní ČVUT v Praze a Středoevropský institut pro rozvoj dopravy, přičemž Liberecký kraj jako zadavatel studie pak její výsledky připomínkoval. Sponzorem vize byla společnost SUDOP GROUP a její vznik tedy nekladl žádný nárok na rozpočet kraje.
„Jestliže budeme chtít mladou generaci udržet v regionu, je nezbytné, abychom jim dokázali zajistit kvalitní podmínky, jako je možnost hodnotného uplatnění na trhu práce, adekvátní plat a také moderní dopravní propojení,“ vysvětlil Jan Sviták, statutární náměstek pro resort dopravy Libereckého kraje.
Klíčovou otázkou celého dokumentu bylo dozvědět se, jaké jsou potřeby Libereckého kraje v oblasti dopravy v dalších dekádách. Proto se odborníci na udržitelnou dopravu z Fakulty dopravní ČVUT v Praze obrátili na současné středoškolské studenty na území kraje a na konci března letošního roku uspořádali odborný studentský workshop, na který navázali plošným dotazníkovým šetřením.
Oblast veřejné dopravy studenti hodnotili spíš kriticky. Chybí jim například dostatečná frekvence spojů do okrajových částí regionu či dostavba tramvajové linky do Jablonce nad Nisou. V železniční dopravě pak postrádají větší spolehlivost v dodržování jízdních řádů. Naopak pozitivně je hodnocena například dálková autobusová doprava ve směru na Prahu. „Dlouhodobě usilujeme o kvalitní propojení Liberce s Prahou po železnici. Výrazně tomu pomohlo schválení studie proveditelnosti trati Mladá Boleslav – Turnov – Liberec – státní hranice, kterou obstaralo Ministerstvo dopravy, konkrétně Správa železnic, v květnu letošního roku. Tato varianta by měla přinést zkrácení jízdní doby mezi Prahou a Libercem přibližně na polovinu, konkrétně na 69 minut. Vlaky v některých úsecích by měly dosáhnout až dvousetkilometrové rychlosti. Jsem za to upřímně rád, jelikož železniční spojení mezi Libercem a hlavním městem České republiky je nyní stejné jako v roce 1938. Doba jízdy ani zdaleka neodpovídá současným nárokům na moderní železniční propojení regionů. Nově zpracovaná studie proveditelnosti na úsek Mladá Boleslav – Liberec – státní hranice má ambici tento nevyhovující stav změnit,“ dodal hejtman Půta.