Média

Kudy povede železnice z Liberce na Prahu řeší aktualizace územního rozvoje

05.03.2025 15:43

Třetí aktualizace Zásad územního rozvoje Libereckého kraje řeší mimo jiné trasu, kudy povede železnice směrem na Prahu. Někde dojde jen k drobným úpravám, na trase ale budou potřeba i podstatnější zásahy a část železnice by měla nově vést podél silnice I/35.

Zásady územního rozvoje patří k zásadním dokumentům, které vyžaduje zákon. Krajští radní na začátku února odsouhlasili třetí aktualizaci tohoto závazného dokumentu, ve kterém je mimo jiné zapracována i úprava železničního koridoru směrem na Prahu.

V rámci vydané aktualizace není potřeba vymezovat zcela nový koridor pro železnici Praha – Liberec – hranice České republiky/Polska. „Upravili jsme pouze stávající koridory v některých místech. Jedná se o drobné změny na hranicích obce Přepeře a města Turnov a o poněkud podstatnější zásahy v Příšovicích a Svijanech. Nejzásadněji se promění úsek Hodkovice nad Mohelkou – Liberec, kde by měla trať vést podél silnice I/35,“ uvedl krajský náměstek pro dopravu Jan Sviták.

„Tato varianta by měla přinést zkrácení jízdní doby mezi Prahou a Libercem přibližně na polovinu, konkrétně na 69 minut. Vlaky v některých úsecích by měly dosáhnout až dvousetkilometrové rychlosti,“ dodal náměstek.

Návrh obsahu aktualizace Zásad územního rozvoje projednaly i orgány ochrany přírody a krajiny, které vyloučily její významný vliv na soustavu chráněných území Natura 2000, již společně vytvářejí členské státy Evropské unie. Ministerstvo životního prostředí České republiky proto následně dodalo, že není třeba posuzovat projekt z hlediska jeho vlivu na životní prostředí. „To nám výrazně ulehčilo práci. Nemuseli jsme totiž na základě stanovisek Ministerstva životního prostředí pořizovat komplexní dokumentaci a celý proces byl jednodušší,“ zmínil náměstek pro životní prostředí a zemědělství Jiří Klápště.

Náklady na pořízení aktualizace dosáhly zhruba půl milionu korun. Hradil je ze svého rozpočtu Liberecký kraj. O jejím pořízení rozhodlo Zastupitelstvo Libereckého kraje na konci října 2023, stejně jako rozhodne o definitivním vydání dokumentu, a to na konci letošního února.

Chybějící rychlou železnici z Liberce do Prahy pociťují jako zásadní problém obyvatelé i regionální politici napříč všemi stranami. V současnosti jsou obyvatelé Libereckého kraje při cestách do Prahy odkázáni na autobusy, neboť železniční spojení Liberce s 87 kilometrů vzdálenou Prahou v minulém století doslova zamrzlo na cestovní rychlosti okolo 35 km/h, přičemž cestující ještě musí po cestě mezi vlaky přestoupit.

Kromě schválení aktualizace Zásad územního rozvoje bylo zásadním posunem v tomto odvážném plánu schválení revize hlavních železničních sítí na půdě Evropského parlamentu v dubnu loňského roku. „Trať do Liberce se prakticky dostává na podobnou úroveň důležitosti jako ostatní koridory v republice, které postupně procházejí modernizací,“ uvedl v té době k zásadnímu rozhodnutí hejtman Libereckého kraje Martin Půta. „Ze zařazení tratě do mapy evropských koridorů prakticky plynou požadavky na elektrizaci, vyšší kapacitu a zabezpečení. Je též závazně nastaven nejpozdější termín zprovoznění a možnost čerpání finančních prostředků na stavbu z evropských fondů. To vše nám doposud v Liberci chybělo a reálné kroky ke zlepšení zdejší železnice oddalovalo,“ dodal již dříve hejtman.

Součástí projektu je přestavba hlavního vlakového nádraží v Liberci na multimodální přestupový uzel. Správa železnic plánuje zahájit výstavbu nejdříve v roce 2030. Investiční náklady jsou v této chvíli vyčísleny na desítky miliard korun.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace
Login