Média

Krkonošskou tramvaj odmítají obce i kraj (20., 22. 8. 2021) - Krkonošský deník, Liberecký deník, Jablonecký deník

20.08.2021 0:00

Krkonoše tramvajovou dopravu nechtějí.

„Je to nesmysl,“ zní ze Svazku měst a obcí. Je to nesmysl prvního kalibru, nepodporujme na horách vznik smetiště. Tak zareagoval na plány projektu Krkonošské metro o vybudování tramvajové trati Svazek měst a obcí Krkonoše ústy předsedy Jana Sobotky, starosty Vrchlabí. Proti je také Liberecký kraj, který chce zachovat na lokální železniční trati mezi Rokytnicí nad Jizerou a Martinicemi v Krkonoších pouze vlakovou dopravu. Za rok a půl tam navíc plánují obnovit vozový park.

Podle platné legislativy totiž nesmí vlaky a tramvaje jezdit po jedné trati zároveň. Spolek Přítel Krkonošského metra (PříKrM) zakoupil čtyři vysloužilé tramvaje od Dopravního podniku Ostrava a v červenci je převezl na vlakové nádraží do Rokytnice nad Jizerou, kde nyní stojí. Ceny se pohybovaly kolem 50 až 60 tisíc korun za jednu soupravu.

Spolek je chce začít testovat v příštím roce.

„Představitel spolku Krkonošské metro o projektu s nikým kompetentním v území nejednal. Provoz dožitých tramvají v turistické oblasti spadl z nebe,“ reagoval na plány spolku Přítel Krkonošského metra za Svazek měst a obcí Krkonoše jeho předseda.

Aby mohly tramvaje jezdit po železničních kolejích, je třeba změny zákona.

Následný technicky těžko řešitelný provoz, to znamená vybudování kolejí, tunelů, tramvajových ostrůvků s chodníkem a kolejových svršků odhaduji na více než miliardu korun. Neplýtvejme na nesmysly žádné, ani evropské finance,“ doplnil Sobotka. Podle představ spolku Přítel Krkonošského metra mají tramvaje jezdit na zemní plyn po trati Martinice v Krkonoších – Rokytnice nad Jizerou. V budoucnu by pak mělo dojít k prodloužení tramvajového provozu z nádraží Rokytnice až k lanovkám lyžařského areálu Horní Domky. „Výkup vozů je jen takový slavnostní výkop celé akce. Ještě nás čeká fůra práce. Musíme vykoupit potřebné koleje, změnit legislativu tak, aby mohly tramvaje na „klasické“ koleje a ještě musíme vyřešit pohon soupravy,“ uvedl ředitel spolku Přítel Krkonošského metra Karel Jakubů. Podle něj je cílem vyvinout prototyp nového vozidla pro regionální tratě na principu vlakotramvaje, tedy podvozkového vozidla s hybridním pohonem na zemní plyn. Do projektu je zapojena i Fakulta dopravní ČVUT.

„Nedá se předpokládat, že se lyžaři, kteří jezdí do Krkonoš, začnou přesunovat z Prahy vlakem do Martinic v Krkonoších, tam přesednou na směr do Rokytnice nad Jizerou a zde opět přestoupí do tramvaje, která je doveze do skiareálu. Hosté z Polska stejně tak. Je to nesmysl prvního kalibru. Prosím, nepodporujme v turistické oblasti vznik takového smetiště,“ prohlásil Sobotka.

Liberecký kraj ve spolupráci se Svazkem měst a obcí Krkonoše naopak plánuje trvalý celoroční provoz nostalgických turistických vlaků tažených parní lokomotivou mezi Vrchlabím a Rokytnicí nad Jizerou s využitím nádraží Martinice v Krkonoších, které je kulturní památkou.

Proti plánům spolku Krkonošského metra je také Liberecký kraj. Ten oznámil, že na trati hodlá i nadále zachovat železniční dopravu a za rok a půl tam počítá s výměnou motorových vozů 810 za Regionovy.

„Na lokálce budou nasazeny vozy Regionova Českých drah, které mají vyšší kapacitu, pohodlná sedadla, nízkopodlažní vstup a prostornou toaletu. Jsou lépe vyhovující i pro vozíčkáře,“ uvedl náměstek pro dopravu Libereckého kraje Jan Sviták.

 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace
Login