Média
Kraj jedná s obcemi o zvýšení příspěvku na regionální dopravu
Liberecký kraj jedná s obcemi o zvýšení příspěvku na regionální dopravu na více než dvojnásobek. Od roku 2005 přispívají obce kraji na regionální autobusy a vlaky 90 korunami za každého obyvatele, nižší příspěvek platí Jablonec nad Nisou a Česká Lípa, které provozují vlastní městskou dopravu, krajské město Liberec nepřispívá vůbec. Kraj teď chce, aby přispívali všichni 200 Kč za obyvatele ročně, řekl náměstek hejtmana Jan Sviták.
„Rna
eagujeme tím navyšování nákladů na dopravní obslužnost ve všech ekonomických aspektech, jako jsou cena vozidel, mzdy zaměstnanců či pohonné hmoty. Výrazně se také zvýšila kvalita a rozsah obslužnosti. Stejně jako Liberecký kraj každoročně navyšuje částku do dopravní obslužnosti, letos je to už 1,1 miliardy korun, měly by i obce navyšovat adekvátně svůj finanční podíl,“ uvedl Sviták. Příspěvek by se měl podle něj sjednotit pro všechna města a obce v kraji včetně Liberce, Jablonce nad Nisou a České Lípy a zafixovat na pět let.
Například Česká Lípa, která je s 37 000 obyvateli třetím největším městem v kraji, zatím přispívala milionem korun, teď by to podle starostky Jitky Volfové (ANO) znamenalo ročně sedm milionů korun. „Proběhla již jednání, požádali jsme radní kraje, zda by nezvážili postupné zvyšování, dali jsme tam nějaké částky, z jednoho milionu myslím na 2,5 milionu a postupně až na těch sedm milionů v průběhu pěti let. Ve chvíli, kdy obce budou v příštím roce bojovat s každou korunou, protože nevíme, co nás čeká, je to pro nás velký zásah,“ řekla Volfová.
Výše příspěvku je od roku 2016 svázána s takzvanými standardy dopravní obslužnosti, které definují a garantují rozsah, dostupnost i kvalitu veřejné dopravy. Z těchto standardů následně vycházejí také požadavky na dopravce v uzavíraných smlouvách. „Liberecký kraj jako jeden z prvních v republice ukotvil standardy v plánu dopravní obslužnosti. Města a obce tak ví, na jaký rozsah a kvalitu přispívají. Chceme samozřejmě systém spolupráce s obcemi, kterým se inspirovaly i jiné kraje, udržet a nadále rozvíjet,“ řekl hejtman Martin Půta.
V plánu dopravní obslužnosti, který připravuje krajský koordinátor dopravy Korid LK, se kromě zvýšeného příspěvku počítá také s větší podporou přístupnosti dopravních prostředků pro lidi s omezenou schopností pohybu a orientace. Kraj zvažuje například i zavedení takzvaných taxibusů. „Ty by již nemusely být vázány na předem určenou trasu, zastávky a jízdní řád. Podmínkou pro uskutečnění tohoto záměru je však úprava příslušné legislativy, která se teprve připravuje,“ dodal Sviták.
Liberecký kraj uzavírá s autobusovými dopravci smlouvy zhruba na 18 milionů kilometrů za rok, dopravci na železnici najezdí na základě smluv 5,3 milionu kilometrů, a to včetně tramvajového spojení mezi Libercem a Jabloncem. Loni kraj na kompenzacích dopravcům zaplatil zhruba 995 milionů korun, o pět procent víc než o rok dřív. Na kompenzaci ztrát na železnici přispěl loni kraji stát 128 miliony korun, města a obce se na financování podílely necelými 30 miliony korun. Letos je v rozpočtu kraje na regionální dopravu 1,155 miliardy korun.