Média
Konec strastí? Vlak by měl jet do Prahy 69 minut
Dlouho se o tom mluví, ale nyní se snad rýsuje řešení. Neúměrně dlouhá cesta vlakem z Liberce do Prahy, která nemůže konkurovat mnohem rychlejší autobusové dopravě mezi oběmaměsty, by mohlabýtminulostí.
Správa železnic představila výsledky Studie proveditelnosti trati Mladá Boleslav – Turnov – Liberec – státní hranice. Se studií a s plánem dalšího postupu přípravy modernizace tohoto železničního spojení se seznámili zástupci Libereckého kraje, města Liberce, dalších měst a obcí i krajského koordinátora veřejné dopravy KORID LK.
„Jsem rád, že modernizace vlakového napojení našeho kraje na Prahu má již konkrétní podobu,“ uvedl hejtman Libereckého kraje Martin Půta. „Jet z Liberce do hlavního města vlakem nedávalo cestujícím už nějaký ten rok žádný smysl, protože tímztratili tři hodiny času. Vlaky na této trati nejsou vůbec konkurenceschopné. Dlouhodobě jsme proto volali po změně.“
Modernizovaná železnice bude z větší části dvoukolejná, kromě přestavby stávajících úseků dojde také k výstavbě nových přeložek, rychlost vlaků se zvýší až na 200 kilometrů za hodinu. Díky tomu se zkrátí doba jízdy mezi centry Liberce a Prahy na 69 minut. Železnice tak bude moci na této trase konkurovat silniční dopravě. Podle schválené varianty se na téměř celé trase zruší stávající vedení trati mezi Turnovem a Libercem. Výjimkou bude úsek Hodkovice nad Mohelkou – Rychnov u Jablonce nad Nisou, který bude fungovat pro nákladní obsluhu. Z Liberce na státní hranici s Polskem dojde k elektrizaci trati ve stávající stopě a opravě vybraných úseků.
„Po nové dvoukolejné trati by mohly vlaky jezdit až 200kilometrovou rychlostí, včetně dvou tunelů a čtyř estakád. Stávající trať přes Sychrov a Jeřmanické sedlo se pravděpodobně zruší, kromě úseku Hodkovice nad Mohelkou – Rychnov u Jablonce nad Nisou, který bude sloužit pro potřeby nákladní dopravy,“ doplnil náměstek hejtmana pro dopravu Jan Sviták. „V úseku železniční trati Liberec – Černousy – státní hranice se počítá s její elektrizací stejně jako v úsecích Raspenava – Bílý Potok pod Smrkem a Frýdlant v Čechách – Nové Město pod Smrkem.“
Správa železnic plánuje zahájit výstavbu nejdříve v roce 2030. Investiční náklady jsou v této chvíli vyčíslené na desítky miliard korun.