Média

Kde se v kraji nejvíce bourá? Čtyři riziková místa jsou na Liberecku

16.10.2025 10:48

Zlepšení bezpečnosti na silnicích a upozornění na místa, kde se stává nejvíce nehod – tomu se věnovala dopravní konference, která se uskutečnila na krajském úřadě v Liberci. Rozebíralo se na ní i top 10 nejrizikovějších míst na cestách Libereckého kraje a také lokality, které už se i díky těmto konferencím podařilo lépe zabezpečit.

Datoví analytici pracující pro Portál nehod zpracovávají pro každý kraj analýzy dopravní nehodovosti včetně nejrizikovějších míst v daném regionu. Na finálním výběru a pořadí rizikových míst se následně shoduje expertní komise složená ze zástupců BESIPu , Policie ČR a společnosti RSE Project. Mezi deseti nejrizikovějšími místy jsou hned čtyři na Liberecku, tři na Českolipsku a tři na Semilsku.

Podle náměstka hejtmana pro dopravu Jana Svitáka je bezpečnost na krajských silnicích jednou z hlavních priorit vedení Libereckého kraje. Věnují se tomuto tématu intenzivně včetně oblasti vzdělávání a výuky

„Dlouhodobě funguje řada projektů, které přispívají ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu jako například Markétina dopravní výchova či Učme se přežít, úzce spolupracujeme s Besipem. Obcím pomáháme s přípravou a zpracováním dokumentace či se žádostmi o dotace v případě konkrétních projektů,“ sdělil Sviták.

„V mnohem větší míře se v současné době zaměřujeme na zvýšení bezpečnosti silničního provozu, přibývají záchytná zařízení, řešíme křižovatky a dopravní značení,“ doplnil s tím, že kraj podporuje dotačně i dopravní hřiště.

Nejrizikovějším místem je silnice I/35 a sjezd v části Rádelský mlýn u města Hodkovice nad Mohelkou, kde za posledních pět let došlo k šestačtyřiceti nehodám, které si vyžádaly sedm zraněných. Nejčastější příčinou bylo nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky. Podle vrchního komisaře z Krajského ředitelství policie Libereckého kraje Vladimíra Stránského jsou zde problematické místní povětrnostní podmínky. „Je zapotřebí, aby řidič dbal zvýšené opatrnosti a respektoval dopravní značení. Nedávno proběhla dopravně bezpečnostní akce zaměřená na rychlost a během šesti hodin jsme odhalili přes sto přestupků,“ informoval Stránský.

TOP 5 rizikových míst v Libereckém kraji 2025

1. Okres Liberec – silnice I/35 a sjezd v části Rádelský mlýn u města Hodkovice nad Mohelkou

Za posledních pět let 46 nehod a 7 zraněných – za poslední dva roky 29 nehod. Nejčastější příčina nehod: nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky.

2. Okres Liberec – okružní křižovatka silnic I/35 a I/13 u exitu 10 u Chrastavy

Za posledních pět let 25 nehod a 5 zraněných – za poslední dva roky 15 nehod. Nejčastější příčina nehod: nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky.

3. Okres Semily – úsek silnice II/286 u obce Bradlecká Lhota

Za posledních pět let 17 nehod a 4 zranění – za poslední dva roky 6 nehod. Nejčastější příčina nehod: nezaviněná řidičem.

4. Okres Liberec – napojení parkovacího domu Forum v Liberci

Za posledních pět let 15 nehod a 7 zraněných – za poslední dva roky 3 nehody. Nejčastější příčina nehod: jiný druh nesprávného způsobu jízdy.

5. Okres Semily – úsek silnice I/14 v extravilánu u osady Vilémov

Za posledních pět let 8 nehod a 9 zraněných – za poslední dva roky 3 nehody. Nejčastější příčina nehod: nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky.

Jak dodal vedoucí oddělení oprav a údržby komunikací ze Správy Liberec Petr Černý, před dvěma lety došlo k úpravě povrchu vozovky včetně vodorovného značení. Problém podle něj spočívá v nedodržování maximální povolené rychlosti za sucha i za mokra, za problémem nestojí stavebně-technický stav komunikace. „Necháváme si zpracovat bezpečnostním auditorem silniční prohlídku a i on sám shledal, že za nehodovostí stojí nedodržování rychlosti. Přesto navrhl několik opatření, kterými se budeme zabývat,“ osvětlil Černý.

Problematická je také okružní křižovatka silnic I/35 a I/13 u exitu 10 u Chrastavy , kde se za posledních pět let odehrálo pětadvacet nehod. Opět se jedná o místo, kde dochází k nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky navzdory optické brzdě. Jako další řešení se nabízí doplnění směrových šipek či vyznačení silnice nástřikem červené barvy přibližně sto metrů před rizikovým místem.

Velkou nehodovostí se vyznačuje také úsek silnice II/286 u obce Bradlecká Lhota na Semilsku. „Evidovali jsme problémy s odvodněním, v zatáčce se držela voda,“ podotkl Stránský. „Provedli jsme úpravu prostřednictvím zasakovací jámy, která část vody odvedla a díky tomu jsme toto místo relativně zabezpečili,“ upřesnil vedoucí oddělení inspekce silniční sítě z Krajské správy silnic Pavel Fořt.

V krajském městě řidiči bojují s napojením parkovacího domu Forum, kde za posledních pět let zde došlo patnácti nehodám se sedmi zraněnými.. Nejčastěji proto, že se řidiči nevěnovali řízení. Podle expertů se jedná o úsek, který je intenzivně využíván jak chodci, protože je v těsné blízkosti přechod, tak vozidly. „Za mě jako člověka, který není z Liberce, je toto místo naprostá noční můra. Je hodně zmatečné, chtělo by to informativní tabule,“ svěřil se Roman Turza z BESIPu.

Hned tři riziková místa pak leží na Českolipsku. Patří mezi ně i železniční přejezd u vlakové zastávky Zákupy-Božíkov, kde se za posledních pět let odehrálo pět nehod. S řešením za pomoci prostředků z projektu Moje vize nula pomohla Platforma Vize 0.Ta už dříve iniciovala například úpravu čtyř rizikových přechodů pro chodce přes frekventovanou silnici I. třídy ve Vratislavicích nad Nisou. Podnět k řešení v Zákupech vzešel z vedení nedaleké Mimoně, kde město dlouhodobě bojuje s nadměrným zatížením centra nákladní dopravou a sleduje dopravu v nejbližším okolí.

Další riziková místa v Libereckém kraji 2025

6. Okres Semily – oblouky na silnici III/2829 u obce Radostná pod Kozákovem

Za posledních pět let 13 nehod a 5 zraněných – za poslední dva roky 7 nehod.

Nejčastější příčina nehod: nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky.

7. Okres Česká Lípa – úsek silnice I/15 v extravilánu u vesnice Hostíkovice

Za posledních pět let 14 nehod a 8 zraněných.

Téma: nehody za mokra

8. Okres Česká Lípa – úsek silnice II/268 v extravilánu u obce Svojkov

Za posledních pět let 10 nehod a 6 zraněných.

Téma: nehody se stromy

9. Okres Česká Lípa – železniční přejezd u vlakové zastávky Zákupy-Božíkov

Za posledních pět let 5 nehod a 2 zranění.

Téma: srážka s vlakem

10. Okres Liberec – ulice 1. máje u mostu přes Lužickou Nisu v Liberci

Za posledních pět let 7 nehod a 6 zraněných.

Téma: nehody cyklistů.

Železniční přejezd v Zákupech patří podle odborníků k dlouhodobě rizikovým místům. Nachází na tříramenné křižovatce silnic II. a III. třídy. Za běžného provozu je hlavní trasou silnice II. třídy, ale kvůli rekonstrukci mostu v České Lípě a přesměrování dopravy na objízdnou trasu došlo k dočasné změně – hlavní je aktuálně vedena ze severu na silnici III. třídy přes železniční přejezd. Paradoxně právě tato úprava výrazně zvýšila bezpečnost.

Nehody

Odborníci přišli se třemi hlavními opatřeními, které povedou ke zvýšení bezpečnosti. Prvním bylo doplnění a oprava svislého i vodorovného dopravního značení, aby bylo pro řidiče jasné, kde platí přednost v jízdě. Důležitá je také údržba zeleně, která nesmí zakrývat dopravní značky.

„Krajská správa a údržba silnic Libereckého kraje tato opatření, která analýza označuje jako krátkodobá, nezanedbala. Během tří měsíců obnovila dopravní značení a zajistila údržbu zeleně. Šlo o jednoduché a rychle realizovatelné kroky, které zvýší bezpečnost téměř okamžitě,“ podotkl inspektor silniční sítě z Krajské správy silnic Libereckého kraje Jan Jelínek z SÚS LK.

Ve střednědobém horizontu odborníci doporučují změnu organizace dopravy v křižovatce, tedy trvalé zachování současného vedení hlavní silnice přes železniční přejezd. Dlouhodobým cílem je zavedení světelné signalizace koordinované se zabezpečovacím zařízením přejezdu. Tato synchronizace by měla zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace
Login