Média

Každý kilometr čtyři nehody. Liberecký kraj hledá cestu k bezpečnějším silnicím

11.11.2025 9:26

Liberecký kraj patří podle počtu nehod na délku silniční sítě mezi regiony s nejvyšším počtem havárií. Odborníci z Portálu nehod a zástupci samospráv na regionální dopravní konferenci řešili, proč jsou místní silnice tak rizikové – a jakými úpravami, značením i osvětou lze počet havárií snížit. Data ukazují, že klíčovým faktorem zůstává chování řidičů.

Zlepšení bezpečnosti na silnicích, sdílení dat o nehodovosti a hledání konkrétních řešení – to byly hlavní body Regionální dopravní konference Libereckého kraje, která se uskutečnila 14. října 2025 v multimediálním sále krajského úřadu. Akce proběhla pod záštitou náměstka hejtmana pro dopravu Jana Svitáka a primátora Liberce Jaroslava Zámečníka.

Setkání starostů, dopravních expertů, policie i zástupců státu se zaměřilo na nejrizikovější úseky krajských silnic, jejichž analýzu každoročně zpracovávají datoví analytici Portálu nehod ze společnosti DataFriends. Z jejich zjištění vychází i žebříček TOP 10 nejnebezpečnějších míst Libereckého kraje, který byl na konferenci hlavním tématem diskuse.

Regionální dopravní konference nejsou pouze odbornými setkáními. Slouží i jako platforma pro veřejnou diskuzi a výměnu zkušeností mezi samosprávami, policií a odborníky. Základem jsou přitom tvrdá data o nehodovosti, která Portál nehod dlouhodobě shromažďuje a vyhodnocuje.

„Regionální dopravní konference nám umožňují detailně zmapovat riziková místa v každém regionu, identifikovat příčiny nehod a diskutovat o tom, jaké kroky je třeba podniknout pro jejich nápravu. Zvyšování bezpečnosti není otázkou jednoho roku, ale dlouhodobé spolupráce. Data z Portálu nehod ukazují, kde má smysl zasáhnout, a konference jsou místem, kde se z analýz stávají konkrétní opatření,“ uvedl Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která provozuje Portál nehod.

Na letošní konferenci v Liberci se mimo jiné diskutovalo o úsecích, kde je situace dlouhodobě kritická – například Rádelský mlýn u Hodkovic nad Mohelkou, napojení k parkovacímu domu Forum v Liberci nebo rizikový železniční přejezd v Zákupech.

Nebezpečný sjezd u Rádelského mlýna: řidiči tam často přeceňují své schopnosti

„Silnice I/35 patří mezi nejvytíženější tahy Libereckého kraje a sjezd u Rádelského mlýna směrem na Hodkovice nad Mohelkou patří dlouhodobě k nejrizikovějším místům v regionu. Během posledních pěti let se zde stalo celkem 46 dopravních nehod, při kterých bylo zraněno sedm lidí. Jen za poslední dva roky jich policie eviduje devětadvacet. Hlavní příčinou je nepřiměřená rychlost a nepozornost řidičů,“ říká Marek Sibal, datový analytik ze společnosti DataFriends, která provozuje Portál nehod.

Tento úsek silnice se nachází v místě, kde se rychlostní komunikace stáčí do prudšího klesání a odbočuje směrem k Hodkovicím. Řidiči sem přijíždějí po úseku s vyšší povolenou rychlostí a často ji dostatečně nesníží. Sjezd je navíc vystaven častým změnám počasí – v chladnějších měsících zde bývá mokro, náledí nebo mlha, což snižuje přilnavost vozovky. Kombinace těchto faktorů dělá z Rádelského mlýna nebezpečné místo, zejména pro méně zkušené řidiče nebo ty, kteří úsekem projíždějí poprvé.

Odborníci na regionální dopravní konferenci se shodli, že stavebně-technický stav silnice není hlavním problémem. Povrch byl před dvěma lety opraven a doplněn o nové vodorovné značení. Přesto zde dochází k nehodám opakovaně. Policie i krajští silničáři poukazují na to, že hlavní příčinou zůstává nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky – ať už za sucha, nebo za deště. Nedávná dopravně-bezpečnostní akce zde během šesti hodin odhalila více než sto přestupků za překročení rychlosti.

Přestože bezpečnostní audit potvrdil, že problém není v samotné konstrukci sjezdu, navrhl několik doplňujících opatření, která by mohla rizikovost místa snížit. Zvažuje se zejména lepší upozornění na nutnost snížení rychlosti a doplnění varovných prvků, které by přiměly řidiče více reagovat na změnu charakteru komunikace. V první řadě však zůstává klíčové, aby sami řidiči více respektovali dopravní značení a přizpůsobovali jízdu aktuálním podmínkám. Právě lidský faktor je zde podle expertů tím, co rozhoduje o tom, zda cesta skončí bezpečně, nebo havárií.

Zmatečný vjezd k libereckému Foru: řidiči tápou

„Napojení parkovacího domu u obchodního centra Forum v Liberci patří mezi nejproblematičtější dopravní místa v centru krajského města. V posledních pěti letech zde policie zaznamenala patnáct dopravních nehod, při nichž bylo zraněno sedm lidí. Ačkoli v posledních dvou letech počet nehod klesl, odborníci varují, že místo zůstává velmi rizikové – zejména kvůli kombinaci hustého provozu, špatné přehlednosti a vysokého počtu chodců,“ uvedl Marek Sibal, datový analytik ze společnosti DataFriends, která provozuje Portál nehod .

V těsném sousedství vjezdu je i přechod pro chodce, který je úzký a leží těsně za horizontem. Řidiči tak často chodce zaregistrují až na poslední chvíli, zvlášť pokud se zároveň snaží zařadit do pruhu nebo vyjíždějí z parkovacího domu. Zmatek umocňuje i samotná dopravní situace: vozidla se zde kříží z několika směrů a řidiči, kteří nejsou místní, se v systému vjezdů a výjezdů často ztrácejí.

V době, kdy je parkovací dům zaplněný, vytváří se kolony vozidel, která čekají na volné místo, čímž blokují průjezd i rozhled. Mnozí řidiči navíc zbytečně zůstávají stát před vjezdem, místo aby pokračovali dál, jak předpokládá dopravní značení. To vede ke zmatku, nervozitě a zvýšenému riziku kolizí. Bezpečnostní experti upozorňují, že úsek by si zasloužil lepší informovanost řidičů a úpravu prostoru pro chodce. Zazněl návrh na doplnění přehledných informačních tabulí.

Rizikový železniční přejezd v Zákupech

Železniční přejezd u vlakové zastávky Zákupy-Božíkov na Českolipsku patří k místům, kde se v minulosti opakovaně stávaly dopravní nehody. Za posledních pět let zde došlo k pěti střetům, při nichž byli dva lidé zraněni. Přestože čísla nejsou vysoká, odborníci považují přejezd za dlouhodobě rizikový – kvůli jeho umístění v těsném napojení tříramenné křižovatky a omezené přehlednosti.

Přejezd leží na spojnici silnic II. a III. třídy. Za běžného provozu bývá hlavní trasou silnice vyšší třídy, avšak po dobu rekonstrukce mostu v České Lípě byla doprava dočasně převedena na objízdnou trasu, která vede právě přes přejezd. Paradoxně se tato změna ukázala jako přínosná – přehlednost i kázeň řidičů se zlepšily a k žádné vážné nehodě zde od té doby nedošlo.

Experti doporučili tři stupně opatření, která mají bezpečnost u přejezdu dál posílit. Krátkodobě šlo o opravu a doplnění dopravního značení a pravidelnou údržbu zeleně, která v minulosti omezovala viditelnost značek. Tato opatření byla během několika měsíců realizována Správou a údržbou silnic Libereckého kraje a podle odborníků měla okamžitý pozitivní efekt.

Ve střednědobém horizontu se doporučuje trvale zachovat současné vedení hlavní silnice přes přejezd, protože se ukázalo jako bezpečnější než původní uspořádání. Dlouhodobým cílem je pak instalace světelné signalizace propojené s železničním zabezpečovacím zařízením.

TOP 10 nejrizikovějších dopravních míst v Libereckém kraji

1. Okres Liberec – silnice I/35 a sjezd v části Rádelský mlýn u města Hodkovice nad Mohelkou. Za posledních pět let 46 nehod, 7 zraněných. Nejčastější příčina nehod: nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky.

2. Okres Liberec – okružní křižovatka silnic I/35 a I/13 u exitu 10 u Chrastavy. Za posledních pět let 25 nehod, 5 zraněných. Nejčastější příčina nehod: nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky.

3. Okres Semily – úsek silnice II/286 u obce Bradlecká Lhota. Za posledních pět let 17 nehod, 4 zranění. Nejčastější příčina nehod: nezaviněné řidičem.

4. Okres Liberec – napojení parkovacího domu Forum v Liberci. Za posledních pět let 15 nehod, 7 zraněných. Nejčastější příčina nehod: jiný druh nesprávného způsobu jízdy.

5. Okres Semily – úsek silnice I/14 v extravilánu u osady Vilémov. Za posledních pět let 8 nehod, 9 zraněných. Nejčastější příčinou bývá nepřizpůsobení rychlosti dopravně-technickému stavu vozovky.

6. Okres Semily – oblouky na silnici III/2829 u obce Radostná pod Kozákovem. Za posledních pět let 13 nehod, 5 zraněných. Nejčastější příčina nehod: nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky.

7. Okres Česká Lípa – úsek silnice I/15 v extravilánu u vesnice Hostíkovice. Za posledních pět let 14 nehod, 8 zraněných. Časté jsou zde nehody za mokra.

8. Okres Česká Lípa – úsek silnice II/268 v extravilánu u obce Svojkov. Za posledních pět let 10 nehod, 6 zraněných. Typické jsou zde střety vozidel se stromy po vyjetí z vozovky.

9. Okres Česká Lípa – železniční přejezd u vlakové zastávky Zákupy-Božíkov. Za posledních pět let 5 nehod, 2 zranění. Rizikové jsou zde střety s vlakem kvůli složitému napojení křižovatky a omezené přehlednosti.

10. Okres Liberec – ulice 1. máje u mostu přes Lužickou Nisu v Liberci. Za posledních pět let 7 nehod, 6 zraněných. Časté jsou zde nehody s cyklisty.

Pozn.: Top 10 rizikových míst bylo vybráno na základě analýzy nehodových dat za posledních pět let. Mohou se tedy lišit od mapy rizikových míst na Portálu nehod, která vychází z informací za poslední dva roky.

Liberecký kraj je podle počtu nehod na obyvatele nejhorší v celé republice

Z pohledu celkového počtu dopravních nehod patří Liberecký kraj spíše mezi regiony s průměrnou nehodovostí. Podle dat Portálu nehod, který systematicky sleduje a vyhodnocuje dopravní rizika po celé České republice, se zde v průměru stane 4 304 nehod ročně. To řadí kraj do druhé poloviny žebříčku všech čtrnácti regionů.

Horší obraz ale ukazují přepočty na počet obyvatel, rozlohu a délku silniční sítě. „ Při přepočítání počtu nehod za poslední dva roky podle počtu obyvatel je Liberecký kraj nejhorší v České republice – před Středočeským a Ústeckým krajem. Na 100 tisíc obyvatel se zde za poslední dva roky stalo 2 316 nehod,“ uvedl Marek Sibal, datový analytik ze společnosti DataFriends, která provozuje Portál nehod .

Při přepočtu na rozlohu kraje je situace podobně nepříznivá – 329 nehod na 100 km² znamená třetí nejhorší výsledek v zemi, hned po Praze a Moravskoslezském kraji. A ani při hodnocení podle délky silniční sítě si region nestojí lépe – 433 nehod na 100 km silnic a dálnic představuje opět třetí nejhorší výsledek. „Jinými slovy – na každém kilometru silnice v Libereckém kraji se za poslední dva roky staly více než čtyři nehody,“ doplňuje Marek Sibal.

Nejčastější příčinou je nesprávný způsob jízdy, který stojí za více než polovinou všech karambolů (52,79 %). Dalších 19 % nehod tvoří případy, které řidiči nezavinili – zejména střety se zvěří na zalesněných a polních úsecích.

Nejvíce bourají řidiči na Liberecku, nejméně na Semilsku

Při pohledu na jednotlivé okresy má v počtu dopravních nehod dlouhodobě navrch okres Liberec, kde se od roku 2010 do konce roku 2024 stalo 26 231 nehod. S výrazným odstupem následují okresy Česká Lípa (19 537 nehod), Jablonec nad Nisou (10 361 nehod) a Semily (8 431 nehod).

„Mezi okresy Liberec a Semily je z hlediska počtu nehod dvoutřetinový rozdíl. Je to poměrně logické – libereckému okresu dominuje více než stotisícové krajské město s hustou městskou, regionální i tranzitní dopravou, včetně tramvajového provozu. Zároveň jde o území s horskými a rekreačními oblastmi. Dá se říci, že Liberci se z hlediska možných příčin nehod nevyhne žádná, zatímco okres Semily je dopravně mnohem klidnější,“ vysvětluje Marek Sibal, datový analytik společnosti DataFriends, která Portál nehod provozuje.

Na vysoké nehodovosti se podle odborníků podepisuje hustý krajský i tranzitní provoz a náročné horské a lesní úseky příhraničních oblastí. Právě zde jsou střety se zvěří častou příčinou nehod, které i přes rostoucí prevenci nadále představují významné riziko.

Regionální dopravní konference, které se každoročně konají ve všech krajských městech České republiky, přinášejí konkrétní výsledky – místa, kde se dříve bouralo, se díky nim postupně mění v bezpečnější úseky.

Za projektem, který pomáhá městům a obcím řešit riziková místa na jejich silnicích, stojí společnosti RSE Project a DataFriends, provozovatel analytického Portálu nehod. Ten nabízí nejucelenější databázi dopravních nehod v Česku a díky podrobným statistikám umožňuje odborníkům i samosprávám přesně lokalizovat problematické křižovatky, úseky či celé tahy.

„Regionální dopravní konference nejsou jen o číslech. Jsou o tom, jak data přetavit do konkrétních kroků, které zachraňují lidské životy,“ říká Jan Chalas z Portálu nehod, který provozuje společnost DataFriends. Každé konferenci předchází detailní analýza dopravní situace v daném kraji. Výsledkem je seznam nejrizikovějších míst – právě těm se účastníci věnují nejvíce. Na výběru těchto lokalit se podílí expertní komise složená ze zástupců BESIPu, Policie ČR, RSE Project a analytiků ze společnosti DataFriends.

Projekt regionálních dopravních konferencí je financován z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů. A právě díky tomuto propojení odborné, komunální i státní sféry má šanci skutečně měnit dopravní mapu Česka k lepšímu.

Detaily týkající se počtu nehod v Libereckém kraji za období let 2010–2024.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace
Login