Média
Jízdné cestující zaplatí i telefonem či kartou, nákup u řidiče bude dražší
Modernizace odbavovacích systémů ve veřejné dopravě přinese cestujícím v Libereckém kraji více možností, jak za cestu zaplatit. Ve vlacích a autobusech už nebudou muset mít při ruce hotovost nebo Opuscard, postačí jim například chytrý telefon.
„Odbavovací systémy v Libereckém kraji mají svá léta, bylo třeba je modernizovat, aby uměly odbavovat platebními prostředky 21. století, jako jsou bankovní karty nebo mobilní telefony,“ domnívá se Otto Pospíšil, jednatel společnosti Korid LK, která koordinuje veřejnou dopravu v kraji.
Jaké změny čekají cestující? Síťové a časové jízdenky už řidiči a průvodčí prodávat nebudou, cestující je nově nakoupí na e-shopu a od 1. července také v aplikaci Idolka. K dispozici budou nadále i na kontaktních místech.
Novinkou je, že všechny jednotlivé jízdenky budou od 1. září přestupní. Aby nedocházelo k jejich zneužívání, budou mít vlastní QR kód, který při přestupu cestující načte u odbavovacího zařízení.
I přesto, že Liberecký kraj podporuje zejména bezhotovostní placení, možnost platby v hotovosti u řidiče nezruší. Bude ale zhruba o 20 procent dražší než jízdenky zakoupené v aplikaci Idolka, elektronickou peněženkou nebo třeba bankovní kartou.
„Pro získání slev nebude nutné vlastnit Opuscard. Kdo cestuje do Prahy a má už Lítačku, bude moci použít i tuto kartu. Nebo například In Kartu Českých drah. Systém bude otevřenější, nebude vázaný jen na jeden typ karty,“ ubezpečil Pospíšil.
Stávající karta brzy skončí
Tento „identifikátor“ bude muset cestující zaregistrovat na svém účtě v e-shopu. Pokud se však rozhodne i nadále spoléhat na Opuscard, časem ji bude muset vyměnit za nový typ.
O Opuscard+ mohou cestující žádat už od června. Na kontaktních místech stojí 140 korun, v e-shopu pak 50 korun. Korid LK tak chce předejít frontám a náporu na pobočkách. „Cestujícím přijde karta až domů, takže ušetří peníze, ale i čas,“ zdůraznil Pospíšil s tím, že časové a síťové kupony od září na starou Opuscard již nepůjdou nahrát.
Zavedení nového systému považuje náměstek hejtmana pro dopravu Jan Sviták za extrémně složitý proces, který provázela spousta komplikací. Ty představoval už jen nákup a masivní obměna odbavovacích zařízení, projekt se zásadně prodlužoval kvůli problémům s veřejnou soutěží na dodavatele.
Podle hejtmana využívají nejvíc časových jízdenek děti školou povinné, proto kraj spustí systém už od září, tedy počátkem nového školního roku. „Odkládat to dál by už nemělo smysl,“ uzavřel Martin Půta.