Média

Historické vlaky mají od Správy železnic stopku

13.12.2023 16:29

Jedná se o zákaz provozu historických vlaků na ozubnicové trati z Tanvaldu do Kořenova. Potvrdil to náměstek hejtmana Jan Sviták (Starostové pro Liberecký kraj).

Zákaz, s nímž Liberecký kraj nesouhlasí, má platit do skončení rekonstrukce trati, která je plánovaná na rok 2025. Liberecký kraj to podle náměstka Svitáka považuje za nepřijatelné a žádá opravu kolejí ještě před rekonstrukcí trati. Obává se totiž úplného zastavení provozu na jednom z nejvyužívanějších úseků železnice v kraji.

„Dlouhodobě Správa železnic ví o problému na trati, rekonstrukce už byla naplánovaná zhruba tři roky zpátky a měla začít, jsme nespokojeni s tím, že se čekalo až do stadia, kdy došlo k omezení provozu pro Správu železnic nejsnazším možným způsobem, to je zákazem zubačky. To riziko je ale i u standardní veřejné dopravy. Je to obecný problém, který se dá vztáhnout na celý Liberecký kraj, protože všechny opravy a rekonstrukce na tratích se v kraji řeší až pět minut po 12.,“ doplnil Jan Sviták.

Podle mluvčí Správy železnic Nely Eberl Friebové je ozubnicová trať i nadále v provozu pro vozidla, která splňují stanovenou traťovou třídu zatížení a příčné účinky vozidel.

„Byla však pozastavena platnost výjimky, kterou jsme každoročně udělovali pro vozidla řady 715, tedy ty, co nesplňují stanovenou traťovou třídu zatížení a příčné účinky vozidel na této trati. Pro vozidla splňující stanovené parametry omezení provozu nepředpokládáme,“ odpověděla mluvčí na dotaz ČTK.

Diagnostika v loňském a letošním roce podle mluvčí ukázala zhoršení stavu železničního svršku v parametru rozchod koleje. „S ohledem ke stavu upevnění železničního svršku je velmi složité provést úpravu rozchodu na přípustnou mez,“ uvedla Eberl Friebová. Správa železnic už má ale podle ní projektovou dokumentaci na opravu trati, letos získala i stavební povolení a připravuje veřejnou soutěž na zhotovitele. „Je také podána žádost o dotační titul, čekáme na její schválení. Obnova trati je plánována na stavební sezonu 2025,“ dodala mluvčí.

Zubačka letos ukončila provoz o posledním říjnovém víkendu, ohrožena je ale příští sezona. „Hrozí zborcení projektu, který jsme loni pracně nastartovali a který se týká systematického financování nostalgické železnice. Máme na to v rozpočtu alokováno zhruba sedm milionů korun a rozhodnutím Správy železnic může celý projekt padnout,“ řekl Sviták. Historické vlaky, nejen ty na ozubnicové trati, podle náměstka turisté velmi vyhledávají a kapacita často zájmu ani nestačí. Proto je už letos v létě nechal kraj zařadit do jízdních řádů a pro příští rok počítal s dalším rozšířením.

Unikátní ozubnicová trať mezi Tanvaldem a Kořenovem, která spojuje Jizerské hory a Krkonoše a je nejstrmější železniční tratí v Česku, loni oslavila 120 let provozu. Dvanáctikilometrová trať je kulturní památkou, jsou na ní tři úseky s ozubnicí uprostřed koleje, které pomáhají lokomotivám překonat příkré stoupání 58 promile. Podle spolku Zubačka se uskutečnila poslední velká rekonstrukce v letech 1958 až 1962, od té doby se s výjimkou krátkého úseku mezi Desnou-Riedlovou vilou a Dolním Polubným žádné větší práce na trati nedělaly.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace
Login