Média
Evropa se učí od Čechů. Kurz pro motorkáře si experti vyzkoušeli v Sosnové
Na výcvikovém polygonu v Sosnové u České Lípy se tento týden sešli zástupci Evropské federace autoškol (EFA) z 12 zemí, aby se seznámili s projektem Učme se přežít. Tento unikátní český program, který vznikl v roce 2010 v Libereckém kraji a je zaměřený na výuku motorkářů, má ambici stát se evropským standardem.
Na autodrom v Sosnové dorazili zástupci federace ze Španělska, Portugalska, Itálie nebo Nizozemí. „Zástupci Evropské federace autoškol kurz Učme se přežít znají. My jsme ale tentokrát nabídli komplexnější program s tím, že je tu myšlenka, pořádat kurzy, které budou mít evropský certifikát,“ vysvětlil Jan Polák, ředitel Týmu silniční bezpečnosti.
Akce byla součástí mezinárodní konference Budoucnost vzdělávání řidičů, kterou pořádalo Ministerstvo dopravy České republiky ve spolupráci s Asociací autoškol České republiky, Evropskou federací autoškol a Týmem silniční bezpečnosti. Nechyběl ani kurz Učme se přežít , aby účastníci viděli jak výuka motorkářů funguje, praktické ukázky výuky, představení nových technologií ve výcviku, nově vyvinuté elektrické motocykly pro výuku začátečníků nebo ukázka techniky Policie ČR a jízdních dovedností motohlídky.
EFA čítá 27 států a snahou je dospět k jednotné metodě, kde by bylo jasně dané, co musí instruktor vědět a znát pro výcvik motocyklistů. Stejně důležité je, aby samotný instruktor zvládal bezpečnou jízdu na motorce, dokázal stroj skvěle ovládat a také vysvětlit vše potřebné. Takový instruktor pak bude pověřený EFA pro pořádání certifikovaných kurzů Učme se přežít v dané zemi.
„Program Učme se přežít znám a jsem přesvědčený, že to je ten správný evropský standard výuky motocyklistů, na kterém by měla panovat shoda. Je to v současnosti nejvyšší standard výuky a bylo by dobré program certifikovat Evropskou asociací autoškol, která garantuje velmi vysokou kvalitu,“ říká generální tajemník Evropské federace autoškol Manuel Picardi.
„Chtěli bychom standardizovat učební osnovy pro získání řidičského oprávnění a také znalosti a schopnosti učitelů a instruktorů, kteří je předávají v celé Evropské unii. Metodika těchto kurzů je funkční a dokonale popsaná. Je tam vše, včetně toho, co se má učit, jak a proč. Věnuje se učitelům i motorkářům v praxi, tomu, co mají kontrolovat, na co se mají zaměřit, jestli to dělají dobře nebo špatně,“ dodává Picardi.
Podle hlavního instruktora Učme se přežít Jiřího Novotného si projekt drží vysoký standard i díky tomu, že tým veškeré materiály doplňuje a aktualizuje, protože technologie se vyvíjejí a přibývají nové asistenční systémy. „V poslední době jsme například přidali do metodiky chyby, kterých se motorkáři při jízdě dopouštějí. Patří mezi ně třeba špatně umístěná ruka na plynu. To je jedna z mnoha věcí, která vede k nerovnovážnému sezení na motocyklu a následně k nesprávnému ovládání. Takové nedostatky by měl instruktor ihned odhalit a následně s žákem na problematice pracovat,“ vysvětluje Novotný a dodává: „Systém se bude dál rozšiřovat nejen o nutná cvičení. Vzdělávání motorkářů je celoživotní a musíme samozřejmě reagovat i na technický vývoj.“
Účastníci setkání na polygonu v Sosnové se v rámci projektu Učme se přežít seznámili také s výukovými videi na vnímání rizik. Unikátní aplikace nabízí vnímání rizik z pohledu řidiče motocyklu a co všechno jej ohrožuje. V aplikaci je možné vyzkoušet si vlastní reakce. V Sosnové organizátoři vytvořili také virtuální zónu, kde konkrétní dopravní situace mohli účastníci zažít nejen zpoza řídítek motocyklu, ale také jako řidiči automobilu nebo kola. Aplikaci na vnímání rizik bylo možné vyzkoušet i pomocí brýlí pro virtuální realitu.
Evropská legislativa zatím neřeší předpisy či metodiku, jak správně učit motorkáře. EFA tak dlouhodobě postrádá kvalitní a komplexní výukový standard pro motocyklisty v rámci autoškol napříč kontinentem. Právě metodiku českého projektu Učme se přežít chce Evropská federace autoškol použít k vytvoření standardu výuky.
„Nejsou to jen evropské státy, které se na nás obrací. Poslední roky máme poptávky i z afrických zemí nebo Spojených arabských emirátů. Nabídli jsme totiž velmi vysoký standard a pro tyto země je Evropa stále zárukou kvalitního vzdělání. I proto se obrací na Evropskou asociaci autoškol, aby jim zajistila certifikované kurzy pro jejich instruktory,“ dodává Jiří Novotný.
Projekt Učme se přežít vznikl v roce 2010 jako ryze regionální projekt Libereckého kraje. Postupně se stal projektem celorepublikovým a za dobu své existence překročil hranice České republiky a znají ho v celé Evropě. „Tým vyučoval instruktory nejen na starém kontinentu, ale třeba i v africké Keni. Předával zkušenosti s tím, co mají učit a jak vědomosti a praktické dovednosti předávat. „Mezi místy, kde se kurzy konaly, patřil třeba slum Kibera na jihozápadním okraji keňského hlavního města Nairobi, jeden z největších slumů v Africe,“ připomíná náměstek hejtmana Libereckého kraje pro dopravu Jan Sviták.