Média
Důležitý most v Semilech se pro auta otevře až na jaře
Stavba mostu, který je klíčový pro dopravu v Semilech, se protáhne do dubna 2025. Dle starostky není výhodné kvůli kvalitě prací tlačit na termín v technologicky nevhodném zimním období. Za zpoždění mohou odložení začátku stavby a zářijové záplavy.
SEMILY Nový most přes řeku Jizeru letos hotový nebude, ale zůstane provizorně otevřený pro chodce. Motoristé si budou muset počkat až do jara. Definitivní termín, kdy má být stavba hotová, je konec dubna. „Stavba nabrala zpoždění, řidiči tak budou muset dál místo objíždět,“ potvrdil náměstek hetmana pro dopravu Jan Sviták.
Most je součástí krajské silnice II. třídy 289, pro auta je kvůli rekonstrukci za 80 milionů korun zavřený od konce května, pěším slouží blízká provizorní lávka. „Netěší mě to, nicméně most bude zprůchodněn na zimu alespoň pro pěší. V provozu pro automobily bude nejpozději do konce dubna roku 2025. Na jeho otevření bude rovnou navazovat oprava kanalizace v ulici Luční. Na objízdné trase teď budou vyměněna zrcadla, aby se nezamlžovala,“ doplnil Sviták.
V podobném duchu hovoří i starostka Semil Lena Mlejnková. „Upřímně mne to mrzí, ale nedá se nic dělat. Na stavbě se pracovalo i šestnáct hodin denně i o svátcích a víkendech. Hotovo má být stejně na jaře, takže dojde jen k přerušení stavby,“ řekla Lena Mlejnková s tím, že v minulosti neměli dobrou zkušenost se stavbami, které se prováděly v technologicky nevhodném zimním období. To je jeden z hlavních důvodů, proč stavba nyní stojí. „Most bude mít životnost padesát až sto let, takže se mi zpoždění o čtyři měsíce zdá jako zanedbatelné,“ doplňuje Mlejnková.
Původní most nebyl v dobrém stavu a nezbylo nic jiného, než postavit úplně nový. Podle prvotních plánů měly mít Semily nový most už vloni, kraji se ale nedařilo najít dodavatele. Na začátku loňského roku vyhlásil soutěž s maximální přípustnou cenou 74 milionů korun, všechny nabídkové ceny byly ale o 30 procent vyšší. Soutěž se pak opakovala se stejnou cenou, ale dodavatel se znovu nenašel.
V loňském září proto Liberecký kraj vypsal soutěž potřetí a maximální cenu zvýšil na 98,4 milionu korun. Dostal šest nabídek, zvítězila Eurovia CS s cenou o pětinu nižší. Pracovat se mělo už koncem března, aby se stihl původní termín, ale kvůli chráněným rybkám, jakými jsou vzácná a velmi ohrožená vranka obecná nebo střevle potoční, museli stavbaři práce posunout. Práce v korytě tak začaly až v červnu, jenže přišly zářijové povodně a chladné počasí. Nový most už ale stojí, na konci listopadu stavbaři vybetonovali nosné konstrukce.
„Zbývá provést montáž dilatačních závěrů, zřídit římsy, celoplošnou izolaci mostovky, namontovat zábradlí, položit konstrukční vrstvy chodníků a vozovky a také vodorovné i svislé dopravní značení,“ nastínil zbývající práce mluvčí krajského úřadu Filip Trdla.