Média

Dopravní infrastruktura Libereckého kraje se zlepšuje

25.09.2025 10:38

Doprava a silnice přijdou kraj na velké peníze. Ale vyplatí se je investovat, říká náměstek libereckého hejtmana Jan Sviták

Liberecký kraj je rozmanitý a o jeho hlavním městě Liberci se říká, že v něm jdete buď do kopce, nebo v něm prší. Celý region je velmi členitý, plný hor a lesů, na severu a východě má drsnější klima a dlouhé zimy, zatímco jih a západ přeje spíš zemědělství a rekreacím u přírodních koupališť. Jak náročné je v těchto podmínkách pro Liberecký kraj udržovat a stavět silnice? Vysvětluje náměstek hejtmana pro resort dopravy Jan Sviták.

► Liberecký kraj stále víc investuje do silnic.

Ano. Například v roce 2021 jsme do silnic investovali 1,1 miliardy korun, letos jsme i s běžnou a zimní údržbou na částce 1,7 miliardy. A to navzdory tomu, že nám Státní fond dopravní infrastruktury poskytl o polovinu nižší finanční příspěvek, letos 80,8 milionu korun. Na to jsme museli zareagovat – upravili jsme své investice do krajských silnic a dokrýváme rozdíl z prostředků kraje na úkor jiných záměrů. Přesto se nám nedávno podařilo dokončit rekonstrukce a opravy krajských silnic v délce více než 27 kilometrů a letos jsme zahájili práce na více než 44 kilometrech. Od roku 2019 do letoška prošlo rekonstrukcí a opravami více než 80 mostů. Stále je však zhruba 28 procent z těch v našem kraji v havarijním stavu. V horizontu pěti až deseti let počítáme, že bychom do rekonstrukcí mostních objektů investovali dvě až tři miliardy korun. Navíc chystáme dlouho očekávané napojení Průmyslové zóny Jih v Liberci na hlavní silniční tah I/35.

► Blíží se zima. Kolik peněz dáváte na zimní údržbu silnic?

Liberecký kraj je z velké části horskou a podhorskou oblastí, na rozdíl od krajů rozprostírajících se v nižších nadmořských výškách to má specifika a zimní údržba je náročná, a tedy i drahá. V uplynulých 15 letech nás stála zimní údržba v průměru 124 milionů korun ročně. Nejdražší byla zatím zima 2012 až 2013, kdy údržba přišla krajskou pokladnu na 153,6 milionu korun. Naopak, nejlevnější byla zima 2013 až 2014, kdy stála necelých 75 milionů.

► Jak si Liberecký kraj vede v otázce cyklostezek a infastruktury pro cyklisty?

Letos jsme tuto oblast podpořili krajskými dotacemi ve výši téměř 15 milionů korun. Nové komunikace pro cyklisty jsou v Příšovicích, Pěnčíně, Novém Boru, Svijanech a Hrádku nad Nisou, další peníze jsme investovali do podpory projektové přípravy komunikací v Osečné, Rokytnici nad Jizerou, Liberci, České Lípě. Nezapomínáme ani na podporu městské mobility formou sdílených jízdních kol. Mezi statutární města Liberec a Jablonec nad Nisou jsme právě na to rozdělili 1,8 milionu korun.

► Kraj také zajišťuje a financuje hromadnou meziměstskou dopravu. V uplynulých letech Liberecký kraj usiloval o rychlejší vlakové spojení do Prahy zavedením přímého spoje. Jak tento projekt vypadá?

Jet z Liberce do hlavního města vlakem nedává cestujícím celá léta smysl, protože tím ztratí téměř tři hodiny. Vlaky na této trati nejsou konkurenceschopné. Dlouhodobě jsme proto volali po změně. Centrální komise ministerstva dopravy schválila projekt modernizace železnice, která bude z větší části dvoukolejná, a kromě přestavby současných úseků dojde také k výstavbě nových přeložek. Podle schválené varianty se téměř v celé trase z Liberce do Turnova zruší nynější vedení trati, výjimkou bude úsek Hodkovice nad Mohelkou – Rychnov u Jablonce nad Nisou, který bude zachován pro nákladní obsluhu.

Je to kombinace jednokolejné a dvoukolejné trati včetně dvou tunelů a čtyř estakád. Rychlost vlaků se zvýší až na dvě stě kilometrů za hodinu, čímž se zkrátí doba jízdy z Liberce do centra Prahy na 69 minut. Železnice tak bude moci na této trase konkurovat silniční dopravě. Součástí projektu je i přestavba hlavního vlakového nádraží v Liberci na přestupový uzel. Budou na ní spolupracovat Správa železnic (SŽ), Liberecký kraj a statutární město Liberec spolu s dalšími vlastníky. Krajský autobusový terminál se včlení do prostoru vlakového nádraží. Investiční náklady jsou v této chvíli vyčísleny na desítky miliard korun.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace
Login