Média
Do práce? Raději autem než tramvají (13. 7. 2021) - denik.cz
Veřejná doprava zdražila. Kraj i města se snaží dohnat koronavirový výpadek tržeb.
Liberecký kraj od 1. července zdražil jízdné ve veřejné dopravě.
Hlavním důvodem byl propad tržeb zaviněný opatřeními proti šíření koronaviru. Loni přišli dopravci v Libereckém kraji na tržbách o 74 milionů korun. Letos do konce května se tržby propadly o dalších 40 milionů.
Kvůli zdražení jízdného řada lidí cestuje „po vlastní ose“.
V uplynulých měsících zdražilo v Liberci i cestování městskou hromadnou dopravou (MHD). Dobrá zpráva pro Jablonec, tady se cena MHD nezvyšuje. Ale třeba cestování mezi sousedícím Libercem a Jabloncem se prodražilo při platbě vhotovosti o 5 korun jedním směrem. Tedy o 10 korun, pokud jede cestující tam a zpět. Pokud jedou tam a zpět dva lidé, zaplatí denně 140 korun, při zvýhodněné platbě krajské karty Opuscard 112 korun.
„Změnu ceníků jsme velmi pečlivě zvažovali. Snažili jsme se o to, aby nedošlo k odlivu cestujících a veřejná doprava byla stále atraktivní,“ vysvětlil náměstek hejtmana pro dopravu Jan Sviták.
Zdražení regionální veřejné dopravy je podle kraje k cestujícím šetrnější než rušení spojů, které by se dotklo zejména těch v okrajových částech kraje, které jsou nejnákladnější, a také méně vytížených linek.
I přes prohlášení vedení hejtmanství v mnoha případech k odlivu cestujících dochází. Ztrácí se význam veřejné dopravy jako ekologičtější varianty cestování, nehledě na komfort. Přestože rostou ceny pohonných hmot, lidé stále více preferují cestu mezi městy automobily. D
„Jezdíme se sousedem na stejné pracoviště vLiberci. Teď už se nám vyplatí jezdit autem. Zaprvé je to levnější, za druhé pohodlnější. Navíc jsme se to naučili v době, kdy platila omezení kvůli covidu,“ popsal Pavel Ondraš z Jablonce. S kolegou denně projedou benzínu cirka za 90 korun.
Cestující mezi dvěma největšími městy v regionu musí počítat i s následnou platbou v MHD. Ta liberecká podražila jednorázové jízdné od 1. ledna 2021 z 20 na 24 korun.
Důvod zdražení je zřejmý – propad tržeb zjízdného.
„Před covidem cestovalo autobusy MHD asi půl milionu lidí týdně, tramvaje pak využívalo okolo 270 tisíc cestujících za týden. Během pandemie na jaře poklesly počty v autobusech asi na 200 tisíc a v tramvajích pouze na 71 tisíc týdně,“ uvedl primátor města Jaroslav Zámečník.
Naopak v sousedním Jablonci zůstává tarif stejný, i přes propad počtů cestujících.
Za jednotlivou jízdenku pro jízdu po dobu 30 minut zaplatí cestující 18 korun.
„Současný tarif je v platnosti již neuvěřitelných osm let,“ pousmál se ředitel městské společnosti Jablonecká dopravní Luboš Wejnar.
Cílem jabloneckého magistrátu a městské společnosti je podle Wejnara zabezpečit pro obyvatele a návštěvníky Jablonecka kvalitní a bezpečnou dopravu za přijatelných ekonomických podmínek. „Podle údajů z analytické části připravovaného strategického plánu města na roky 2021–2030 se stanovený cíl daří plnit. Z dotazníkového šetření vyplynulo, že se službami jablonecké MHD jsou občané nadprůměrně spokojeni,“ doplnila mluvčí magistrátu Jana Fričová.
Základní jízdenka MHD v České Lípě také zůstává stejná už několik let a vyjde na 16 korun.