Média

Cestující si od ledna připlatí

20.11.2023 17:02

Od ledna se zdraží jízdné v regionální dopravě. Nejvíc to pocítí nepravidelní cestující jezdící na kratší vzdálenosti nebo lidé platící hotově. V klidu mohou zůstat držitelé ročních jízdenek.

LIBERECKÝ KRAJ | Právě si nechala ujet autobus, protože odbavovací zařízení ve voze nepřijalo její Opuscard. Hlásilo chybu, i když má kartu funkční a nabitou. Setkání s revizorem riskovat nechtěla, proto paní Gabriela z Liberce čeká na další spoj. Zpráva o zdražování, které Liberecký kraj chystá od nového roku, jí proto nepřidala na náladě.

„Máme tu po Praze a Brně jedny z nejdražších jízdenek v republice a služby tomu vůbec neodpovídají,“ zlobí se žena ve středním věku, která se zdražováním absolutně nesouhlasí. Obává se, že všichni začnou jezdit auty. Sama do práce chodí pěšky nebo jezdí na kole. Síťová jízdenka se jí nevyplatí, takže si kupuje jednotlivé jízdy pomocí elektronické peněženky. „Uvažuju o tom, že budu snad jezdit na kole ještě v lednu, jak mě to štve,“ dodává rozhorleně.

Jednotlivé jízdenky v Integrovaném dopravním systému Libereckého kraje (IDOL) se od ledna zdraží. Při platbě v hotovosti průměrně o šest procent. Když cestující zaplatí přes mobilní aplikaci Idolka, elektronickou peněženkou Opuscard nebo bankovní kartou, tak o pět procent.

Kratší vzdálenosti

Zvýší se i cena časových jízdenek, což pocítí zejména lidé využívající veřejnou dopravu na kratší vzdálenosti. „Ceník jsme navrhovali tak, abychom současně odstranili některé cenové disproporce mezi jednotlivými pásmy, proto nelze jednoduše říci, že zdražení je plošně pět procent,“ vysvětluje Otto Pospíšil, jednatel Koordinátora veřejné dopravy Libereckého kraje (KORID LK).

„Snažili jsme se, aby se změna co nejméně dotkla pravidelných cestujících, a to ponecháním cen u síťových jízdenek. Chceme, aby lidé těchto produktů co nejvíce využívali,“ dodává Jan Sviták, náměstek hejtmana pověřený řízením resortu dopravy. Takzvané „síťovky“ umožňují neomezené cestování napříč sítí IDOL, kdežto „časovky“ se vyplatí při opakovaném cestování na jedné trase.

Jednotlivé jízdenky si při svých návštěvách Liberce kupují i dcery paní Stanislavy, které zdražování vadí. „Ty vzdálenosti jsou tady směšné, kdyby alespoň udělali pásma. Cesta ke mně trvá asi osm minut a pokaždé nemůže jít člověk pěšky,“ komentuje.

Proč budou muset cestující od příštího roku sáhnout hlouběji do kapsy? Sviták zdražení odůvodňuje dlouhodobým enormním růstem nákladů na veřejnou dopravu. „V roce 2020 činily kompenzace dopravcům 895 milionů korun a odhad na rok 2024 je 1,1 miliardy korun,“ upřesňuje s tím, že nemohli cestující podrobit finanční zátěži naráz.

Lednové změny se naopak vyhnou vlastníkům ročních jízdenek, které budou i nadále stát 10 tisíc korun. „Cena této jízdenky se nezměnila od doby jejího zavedení před více než deseti lety,“ přípomíná Pospíšil. Ani síťové jízdenky IDOLu, které se vyplatí při pravidelném dojíždění nad 35 kilometrů, se nezdraží. Týdenní stojí 520 korun, 30denní 1760 korun a 90denní 4400 korun.

Až na Děčínsko

Kromě změny ceníku chystá KORID LK rozšíření tarifu IDOL na Děčínsko. Od prosince začne na žádost cestujících platit i na železniční dopravu mezi Libercem a Děčínem. Momentálně má IDOL přesahy do Středočeského kraje, kde se překrývá se systémem PID a sahá až do Mladé Boleslavi, potažmo do Mělníka. Ve Královéhradeckém kraji pak do Vrchlabí.

„A co se týče Ústeckého, tam už od doby zavedení platil do České Kamenice. Do Děčína platí už několik let, ale jen v autobusech,“ podotýká Pospíšil. Nově jej tedy budou moci využívat i cestující ve vlacích.

V budoucnu by se mohli lidé s IDO- Lem vydávat i na Jičínsko, čímž možnosti systému překonávat hranice kraje pravděpodobně skončí. „Je to otázka dohody s Královéhradeckým krajem, budeme to připravovat ke projednání na příští rok,“ vysvětluje Pospíšil.

Lehké změny seznají i obyvatelé Turnova, který v rámci městské hromadné dopravy momentálně spadá pod tři zóny – Turnov, průmyslová zóna a Dolánky. Od 1. ledna se tyto zóny sloučí do jedné.

„ Snažili jsme se, aby se změna co nejméně dotkla pravidelných cestujících, a to ponecháním cen u síťových jízdenek.

Jízdné v autobusech nebo vlacích se zvedne v průměru o pět procent.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace
Login