Média
Češi a Poláci opraví silnici
Měří něco přes deset kilometrů a denně po ní projedou tisíce aut. Silnice v česko-polském pohraničí spojující Rynoltice, Hrádek nad Nisou a Porajów není v nejlepší kondici, ale to se změní. Češi se domluvili s Poláky, že ji společně opraví.
Navíc se jim povedlo získat dotaci v rámci přeshraniční spolupráce. Oprava přijde na 256 milionů korun, z toho evropská dotace činí 120 milionů.
Na české straně jde bezmála o devítikilometrový úsek z Rynoltic přes Černou Louži a Horní a Dolní Sedlo do Hrádku. V Polsku cestáři opraví kilometr a půl dlouhou trasu.
„Pro nás je to skvělá zpráva, protože silnici využíváme denně. Je to nejrychlejší spojení na I Irádek, kam jezdí naši lidé třeba na stavební úřad. Současně jde o nejbližší spojení s Polskem a Německem, silnici hodně používají i turisté,“ řekl starosta Rynoltic Jan Vacek (Pro Rynoltice) s tím, že i on si к cestě na Hrádecko většinou vybírá tuto trasu.
Také v Hrádku nad Nisou obnovu zmíněné silnice vítají. „To, že se povedlo Libereckému kraji získat dotaci na opravu, nás velice těší, protože Rynoltická ulice, která vede z Donína, před Dolní a Horní Sedlo do Polesi, je opravdu v žalostném stavu. Ne na opravu, ale na generálku. I kraj přišel s tím, že pokud dotaci nedostanou, budou muset hledat vlastní zdroje, a to hodně rychle,“ uvedl starosta Hrádku Pavel Farský (Hrádek potřebuje změny).
Navíc pro město je to dobrá zpráva i proto, že žádá o dotaci Státní fond životního prostředí, kterou bude financovat nové chodníky až na Dolní Sedlo.
„Nově zrekonstruovaná silnice zvýší bezpečnost řidičů, ale hlavně umožní rychlejší a komfortnější cestování. Pro náš region je velmi důležitou přeshraniční spojnicí,“ sdělil Jan Sviták (Starostové pro Liberecký kraj), náměstek hejtmana pro resort dopravy s tím, že práce začnou hned na začátku příštího roku.
Špatný stav je také na železnici
Ještě důležitější je však pro česko-polskou dopravu železnice, a to vlakové spojení z Liberce přes Polsko do Německa. Úsek na polském území komplikuje už dvě desítky let provoz vlaků. Ty musí na úseku dlouhém 2,8 kilometru zpomalit na 40kilometrovou rychlost kvůli špatnému stavu železnice. To by se ale mělo konečně změnit i díky vyjednávání s Polskem z české i německé strany. Poláci už začali připravovat rekonstrukci.
„Dlouhé roky nám ten úsek dělá problémy v nastavování provozu. Kvůli tomu, že vlak musí o tolik zpomalovat, je komplikované chytit návazné spoje. Je to skvělá zpráva,“ vysvětlil Sviták.
Soutěž na zhotovitele rekonstrukce úseku od české hranice к německé, kterou vypsala polská společnost PKP Polskie Linie Kolejowe, je již u konce. Po opravě by mohly zmíněným úsekem vlaky jezdit rychlostí až 120 kilometrů v hodině.
Jde o nejbližší spojení s Polskem a Německem, silnici hodně používají i turisté.