Média
Brex v insolvenci, stavba přehrady se ale potýká s jinými problémy
„Je to pro nás významná komplikace. U zakázek, kde jsme těsně před dokončením, jako je například Centrum odborného vzdělávání v Turnově, děláme všechno proto, aby firma Brex projekty dokončila. U zakázek, u kterých je evidentní, že je firma není schopna dokončit, hledáme možnosti, jak smlouvy ukončit, a vybereme nové dodavatele na zbývající část stavebních prací,“ uvedl hejtman Martin Půta.
Turnovskou zakázku za více než 50 milionů dokončila firma z 90 % a náměstek hejtmana Zbyněk Miklík pevně věří, k že stavební práce dotáhne. Pokud k tomu nedojde, bude muset kraj vybrat nového dodavatele na zbývající část. „Naším hlavním cílem je, aby se v novém školním roce mohli žáci učit v moderně vybaveném Centru odborného vzdělávání,“ dodal Miklík.
Problémy firmy zkomplikovaly i rekonstrukci silnice v Rokytnici nad Jizerou, která měla dostat zcela nový povrch doplněný o chodníky, autobusové zastávky či opěrné zdi. „Úsek je dlouho v havarijním stavu a rekonstrukci opravdu nutně potřebuje. Pevně věřím, že brzy budeme moci projekt znovu obnovit. Řidiči by neměli být rukojmími firmy, která neplní svoje povinnosti,“ řekl už dříve náměstek hejtmana pro dopravu Jan Sviták.
Firma Brex byla také subdodavatelem u rekonstrukce liberecké přehrady. „Poté, co firma Brex na konci dubna stáhla ze stavby vodního díla Harcov většinu pracovníků, přijmul náš smluvní partner taková opatření, aby nahradil společnost Brex jinými poddodavateli nebo zajistil plnění předmětu díla vlastními silami,“ uvedla mluvčí Povodí Labe, který má rekonstrukci liberecké přehrady z větší části na starosti. Určitou komplikací to podle ní bylo, ale úplné zastavení stavby nehrozilo ani nehrozí. „Na stavbě bez omezení pokračují stěžejní činnosti v podobě vrtných a injektážních prací tělesa a podloží hráze, po krátké pauze byly obnoveny práce na zhotovení injektážní štoly a statickém zajištění šoupátkových věží,“ popsala.
TECHNICKÉ PROBLÉMY
Vlastní stavba se podle jejích slov bohužel potýká s problémy technického rázu spojenými zejména s vynucenou změnou technologie provádění těsnících injektáží, stanovením receptury injekčních směsí a v neposlední řadě i s nutností statického zajištění šoupátkových věží. „U těch se po odkrytí spodní stavby zjistilo, že jejich způsob založení neodpovídá historickým výkresům a bylo nezbytné projekčně vyřešit jejich zajištění, aby v průběhu prací nedošlo k jejich nevratnému poškození,“ vysvětlila.
Celkem sedm dalších silničních staveb společnosti Brex po celém Libereckém kraji je v různé fázi rozpracovanosti. Nyní se připravuje a mapuje situace. Řeší se rozpočty a fáze vyfakturovaných prací.