Detail aktuality

06.05.2019

Vlakem okolo Trojzemí CZ/D/PL za lepším železničním spojením pro obyvatele regionu

Sousedé z Trojzemí CZ/D/PL spolupracují na projektu TRANS-BORDERS, jehož cílem není jenom zlepšit přeshraniční železniční spojení, ale především posílit spojení z regionu ve směrech Praha, Dresden, Berlin a Wrocław. Například kvalitní spojení z Liberce do Prahy zvýší atraktivitu a pomůže rozvoji Libereckého kraje lepší dostupností nabídky pracovních, studijních a investičních příležitostí.

Pro polskou a německou stranu je důležitý další rozvoj přímého spojení Dresden – Wrocław s elektrizací trati na německém území. Zemský okres Görlitz usiluje o lepší dopravu do Berlína. Spojovacím prvkem všech záměrů je vytvoření přestupního uzlu v Görlitz.

Prostřednictvím projektu TRANS-BORDERS podpořeného z programu INTERREG CENTRAL EUROPE místní samosprávy stupňují tlak na národní úroveň ke zvýšení investic do zdejšího příhraničního regionu.

Lead partnerem projektu je Saské ministerstvo hospodářství, práce a dopravy. KORID LK je jedním z 15 projektových partnerů z 5 zemí (A, CZ, D, PL, SLO).

Hlavní část programu se bude odehrávat mezi Frýdlantem a Görlitz a k řečnickému pultu v kabině strojvedoucího na opačném konci vlaku budou zváni vybraní hosté, kteří promluví k úseku, kterým bude vlak právě projíždět. Akce bude simultánně tlumočena do českého, polského i německého jazyka.„Na palubu jsme společně s kolegy z KORIDu pozvali zástupce ministerstev dopravy a správců infrastruktury ze všech tří zemí, zástupce Dolnoslezského vojvodství, Svobodného státu Sasko, Zemského okresu Görlitz, starosty obcí podél trasy a samozřejmě novináře.“ vyjmenovává Jan Sviták, náměstek hejtmana Libereckého kraje, který akci zaštiťuje.

V úterý 9.4.2019 v 11:59 vyrazí z libereckého nádraží zvláštní vlak Okolo Trojzemí. Smyslem této jednorázové akce je ukázat, jaké obtíže je k uskutečnění cesty vlaku nutné překonat, přestože je dnes cestování přes hranice pro občany samozřejmostí. V rámci jedné cesty přes české, polské a německé území dlouhé 119 km překročí vlak osmkrát státní hranici. Na cestu bylo možné ze soudobých vozidel nasadit jedno jediné – motorovou jednotku SIEMENS Desiro ve speciální úpravě pro polské území, která dříve zajišťovala provoz na lince Dresden – Wrocław.

„V první polské stanici Zawidów, čeká cestující malé překvapení,“ prozrazuje Radim Šarapatka ze společnosti KORID LK, který má organizaci cesty na starosti.

„Případné pravidelné vlakové osobní spojení z Liberce do Görlitz by mělo trvat maximálně 1:15 hod., což vyžaduje opravení tratě pro rychlost kolem 70 km/h, kterou zde dříve vlaky jezdily,“ říká Pavel Blažek jednatel společnosti KORID LK, krajského koordinátora dopravy Libereckého kraje.

Dále po polském území přes stanice Sulików do stanice Jerzmanki pojede vlak velmi zvolna. Trať se používá od roku 1991 pouze pro nákladní dopravu a na nezbytnou modernizaci teprve čeká.

Ze stanice Jerzmanki do stanice Zgorzelec a dále přes hraniční most přes řeku Nisu již dnes jezdí vlakové linky Jelenia Góra – Görlitz a Görlitz – Wrocław.

V Görlitz v nově otevřené nádražní kavárně se bude konat tisková konference, na které vystoupí zástupci obou částí tohoto evropského dvouměstí a zástupci Dolnoslezského vojvodství, Libereckého kraje, Svobodného státu Sasko a zemského okresu Görlitz.

Z Görlitz zpět do Liberce se vlak vydá po tratích, kterými se do Liberce pravidelní cestující dostanou již nyní. Zatímco v pravidelném provozu se přestupuje v Zittau, tento vlak pojede přímo.

Zastávka ve stanici Krzewina Zgorzelecka ukáže paradox zdejšího Trojzemí. Nádraží na polské straně využívají především obyvatelé německého Ostritz. Ze stanice Krzewina Zgorzelecka vedou koleje až k elektrárně Turów, které dříve pokračovaly až do centra města Bogatynia.

Cesta dále na Zittau vede údolím Nisy a trať zde třikrát překračuje státní hranici. Jak je zde provoz zajišťován se hosté dozvědí od zástupců DB NETZ a PKP-PLK.

Ze Zittau do Hrádku nad Nisou přes Porajów vlak jízdu opět zvolní na zdejší omezenou rychlost do 40 km/h. Trať po polském území je vedena jako tzv. „peážní“ bez zastávek. Zastávka v tehdejší městské části města Zittau byla po roce 1945 zrušena.

„Z Hrádku nad Nisou vlak pojede do Liberce již po své tradiční trase,“ říká Michal Barták vedoucí české části společnosti Die Länderbahn, který se ve vlaku Okolo Trojzemí osobně ujme funkce strojvedoucího.

Do Liberce vlak dorazí v 16:24.

Pro cestující, kteří se budou chtít vrátit zpět do Frýdlantu, pojede z Hrádku nad Nisou autobus společnosti ČSAD Liberec po trase možné budoucí autobusové linky Zittau – Bogatynia – Frýdlant – Swieradów Zdrój.

zpět na seznam
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace