Aktuality

Liberecký kraj vyhodnotil kvalitu veřejné dopravy

01.04.2024 22:24

Koordinátor veřejné dopravy (KORID LK) mimo jiné kontroluje dodržování technických a kvalitativních standardů veřejné dopravy. Kontrolu zajišťují ve vozidlech revizoři (přepravní kontrola, kontrola standardů kvality ve vozidle), nebo se uskutečňuje pomocí dat z Centrálního dispečinku IDOL (dále jen „CED IDOL“) a pomocí tzv. metody fiktivního zákazníka (mystery shopping).

„Kvalita a spolehlivost veřejné dopravy je pro nás důležitá, proto ji denně sledujeme a pravidelně vyhodnocujeme,“ říká Jan Sviták, statutární náměstek hejtmana pověřený řízení resortu dopravy. „Dostupná data, která zpracovává KORID LK, ukazují, že veřejná doprava spolehlivá je. A i když se občasným problémům nelze vyhnout, náš centrální dispečink je schopen operativně ve spolupráci s dopravci vzniklé mimořádnosti řešit.“ Nejdůležitější ukazatele a současně nejvíce dat jsou k dispozici automaticky přímo z Centrálního dispečinku.

V linkové dopravě za rok 2023 bylo sledováno 764.786 spojů. Z více než 98 % spojů byla zaslána na Centrální dispečink IDOL data k vyhodnocení. Z nejzávažnějších neshod bylo evidováno 139 případů (0,018 %), kdy spoj nebyl zcela nebo částečně odjet. Nejčastější příčinou byla porucha vozidla či nehoda. Sledováno bylo také dodržování jízdního řádu. K předjetí nad 2 minuty došlo v 729 případech (0,095 %), což je meziročně pokles těchto případů o více než 200. Zpoždění nad 10 minut bylo zaznamenáno v 654 případech (0,086 %), což je srovnatelné s loňským rokem. Dále dispečink sleduje také dodržení bezbariérově přístupného vozidla (úspěšně dodrženo ve více než 99 % případů) a nasazení správného typu (velikosti) vozidla (dodrženo ve více než 98 % případů).

Za nedodržení předepsané kvality jsou dopravci pokutováni. „Na základě dat z CED IDOL byl v roce 2023 podán návrh na udělení sankcí dopravcům v celkové výši 1.826.000 korun, což je sice pokles, ale jen to svědčí o lepší kázni dopravců a vyšší kvalitě,“ přibližuje Otto Pospíšil, jednatel KORID LK. „Naším cílem ale pochopitelně není udělit co nejvíce pokut, ale ve spolupráci s dopravci zlepšovat kvalitu veřejné dopravy a tu prezentovat jako spolehlivou.“

Kontrola kvality probíhá také přímo ve vozidlech. Revizoři se zaměřují nejen na kázeň v tarifní oblasti v rámci kontrol cestujících a řidičů, ale také na kvalitu vozidel. „S postupným zavedením vnitřního informačního systému se zaměřujeme na fungování LCD panelů a systému hlášení zastávek. Nejčastěji řešíme otázku dostatečné hlasitosti hlášení zastávek,“ říká Rostislav Mocko, vedoucí Centrálního dispečinku IDOL.

Pokud mají cestující vlastní náměty, postřehy či stížnosti, mohou se ozvat, a to na Helpdesk info@korid.cz. Pokud cestujícímu nepřijel spoj či došlo k ohrožení návaznosti mezi spoji, je možné kontaktovat Centrální dispečink přímo na telefonu 704 702 000. Mimořádnosti z provozu zveřejňuje KORID na svém účtu na Síti X (dříve Twitter).

 

Zadejte text

Stavební stavy mostů

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace
Login